تاریخ: ۲۳:۲۱ :: ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
شیرینی بلوط سوغات خوش‌طعم لرستان

لرستان سرزمین زیبایی‌ها و جاذبه های گردشگری منحصر به‌فردی‌است. این استان زیبا با وجود آثار تاریخی و کهن و آب و هوای مطبوع و دلپذیر یکی از مهم ترین مقاصد گردشگری در فصول مختلف سال است. علاوه بر جاذبه‌های گردشگری، این استان دارای صنایع دستی و سوغاتی‌های خاص خود نیز هست که با خرید آن‌ها می‌توانید سفر خود را تکمیل کنید. یکی از این سوغاتی‌های پر طرفدار لرستان شیرینی بلوط است که هم خوش مزه و هم پر خاصیت است. در این گفتگویی را با تولیدکننده این شیرینی خاص استان ترتیب دادیم.

پایگاه خبری سنگ نوشته، مصاحبه- لطفا خودتان را معرفی کنید و چه مدت است که به این حرفه مشغول هستید؟

علی افشاری هستم ۴۱ ساله دارای مدرک لیسانس و حدود ۱۰ سال است که به این حرفه مشغول هستم.

دلیل اهمیت پخت شیرینی بلوط در چیست؟

فعالیت ما در زمینه تولید انواع شیرینی سنتی حلوا و معجون است. دلیل اهمیت پخت شیرینی بلوط هم به خاطر در دسترس بودن و ارزان بودن مواد اولیه آن در استان است. همچنین ارزش غذایی فراوان بلوط از جمله کاهش قند خون، افزایش کلسیم و آهن بدن که باعث شد ما به سمت تولید این شیرینی گرایش پیدا کنیم.

چرا اسم بلوط را برای این شیرینی انتخاب کردید؟

استان لرستان را به عنوان سرزمین درختان بلوط می‌شناسند و در پخت این شیرینی خوش‌طعم و پر خاصیت از آرد بلوط استفاده می شود و همین موضوع، مهمترین علت نام این شیرینی خوش‌طعم است.

چگونه این هنر را فرا گرفتید؟

هنر شیرینی‌پزی را سالها پیش از مادرم آموختم و با تشویق و کمک همسرم که در این راه کنار من حضور دارد این مسیر را ادامه دادم.

فقط آموزش کافی بود یا تجربه هم‌لازم است؟

قطعا آموزش و تجربه هر دو در موفقیت فرد نقش دارند و قصد داریم به زودی کارگاهمان را به منظور آموزش در اختیار علاقمندان به پخت این شیرینی قرار بدیم.

چه تعداد اشتغالزایی داشته‌اید؟

به لطف خداوند متعال در کارگاه شیرینی بلوط حدود ۲۰ نفر اشتغالزایی داشته‌ایم.

فروش محصولات شما چگونه است؟

معمولا محصولات خودمان را در کارگاه به صورت عمده و تکی به فروش می‌رسانیم و نیز ارسال عمده به شهرستانها داریم و در کنار اون با کمک اداره‌کل میراث‌فرهنگی لرستان با حضور در نمایشگاهها و جشنواره‌ها نیز فروش خوبی داشته ایم و مردم از این سوغات لرستان استقبال خوبی دارند.

بیشترین مشتری‌های شما از چه طیفی هستند؟

بیشترین مشتریان ما به صورت عمده از ما خرید می‌کنند و آمادگی داریم این سوغات را به دیگر استان های کشور نیز ارسال کنیم.

برای راه‌اندازی یک کارگاه آموزشی یا تولیدی کوچک‌ در کار شما چه میزان هزینه نیاز دارد؟

حداقل سرمایه لازم برای آموزش و راه‌اندازی یک‌کارگاه کوچک در این کار حدود ۳۰۰ میلیون تومان است که البته بسته به مکان و محیط کارگاه متغیر خواهد بود.

مواد اولیه این صنعت از جمله بلوط را از کجا تهیه می‌کنید؟

همانطور که اشاره شد لرستان سرزمین درختان بلوط است و مواد اولیه این محصول از جمله بلوط را از کوههای اطراف خرم‌آباد و دیگر شهرهای زاگرس‌نشین تهیه می‌کنیم.

برای جوانان و علاقمندان به این حرفه چه پیشنهادی دارید؟

پیشنهاد من به علاقمندان به این کار این است که این محصول را به عنوان سوغات لرستان معرفی کرده چراکه محصولی جدید، خوش طعم و دارای ارزش غذایی بالایی است و با توجه به فراوانی مواد اولیه و در دسترس بودن آن، حتما به سمت این صنعت بیایند و از بازار خوبش استفاده کنند.

آیا سایر محصولات خوراکی هم درست می‌کنید؟

بله، انواع شیرینی و معجون نیز از محصولات دیگر در کارگاه ما هستند.

چه خواسته و انتظاراتی از مسئولین و دستگاه‌های متولی خصوصا میراث‌فرهنگی دارید؟

ابتدا از شما تشکر می‌کنم بابت وقتی که به معرفی کارآفرینان استان اختصاص می‌دهید و به ویژه از دکتر حسن‌پور مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان لرستان لرستان نهایت تشکر و قدردانی را دارم که در ثبت ملی این محصول ما را حمایت کردند و خواسته ما از مسئولین است که به این صنعت نگاه ویژه‌ای داشته و مجوزهای لازم برای تولید انبوه و صادرات این محصول را به ما بدهند و موانع و مشکلات فرآیند اخذ مجوز برای کارآفرینان این محصول را هموار کنند.

گفتگو: نرگس سپه‌وند

انتهای پیام/

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید

نظرات کاربران (1)

  1. علی

    آدرس فروشگاه یا کارگاه رو لطفا بزارید