گروه: برگزیده / خبر
تاریخ: ۲۲:۴۷ :: ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
بررسی آثار مفرغی موزه لوور فرانسه توسط یک پژوهشگر لرستانی

عطا حسن‌پور پژوهشگر لرستانی با حضور در دانشگاه نانتق پاریس ضمن ارائه گزارشی از مباحث قوم _ باستان‌شناسی عشایر لرستان، مطالعه تخصصی بر روی آثار مفرغین موجود در موزه ملی فرانسه همچنین موزه لوور پاریس را انجام داد.

به گزارش پایگاه خبری سنگ نوشته، باستان لرستان یکی از مناطق تاریخی ایران و دنیا است و در بسیاری از موزه‌های بزرگ دنیا آثار تاریخی زیادی که از این منطقه کشف شده است وجود دارد و زینت بخش موزه‌های بزرگ دنیا است. بسیاری از پژوهشگران مطالعات زیادی روی پیشینه لرستان انجام داده و تا کنون مقالات بسیاری در سطح دیا در این زمینه منتشر شده است.

در همین راستا سال گذشته پروژه‌ای پژوهشی به نام (Luristan du passé au présent) با مدیریت پروفسور مارتین ساواج  (martin sauvage) در دانشگاه نانتق پاریس آغاز شده که محور آن مباحث قوم _ باستان‌شناسی عشایر لرستان است، طی این پروژه بخشی از زندگی و کوچ عشایر لرستان در منطقه الیگودرز مستند سازی شد. حاصل این پژوهش، در قالب فیلمی مستند به نام «مال کنون» به کارگردانی امید هاشمی و همراهی عطا حسن‌پور در دانشگاه نانتق به نمایش درآمد.

همزمان با این پروژه مطالعه بر روی خواستگاه مفرغ‌های لرستان و کشف معادن ساخت آنها در دستور کار قرار گرفت که مراحل پایانی تصویب خود را می‌گذراند. 

در این راستا عطا حسن‌پور طی روزهای اخیر به دعوت رسمی دانشگاه ناتتق فرانسه در موزه ملی این کشور حضور یافت.

عطا حسن‌پور در این زمینه گفت: اکران فیلم مذکور، ارائه سخنرانی در باره استقرارگاه‌های لرستان و مطالعه تخصصی بر روی آثار مفرغین موجود در موزه ملی فرانسه همچنین موزه لوور پاریس، دلیل حضور بنده در دانشگاه نانتق بود.

وی خاطرنشان کرد: لازم به ذکر است مفرغی‌های موجود در موزه ملی فرانسه برای نخستین بار در اختیار پژوهشگران قرار گرفت و مذکرات اولیه در مورد چگونگی و نحوه انتشار این آثار با مسؤولان امر انجام شد.

پژوهشگر لرستانی عنوان کرد: همچنین در اقدامی مشابه و با هماهنگی به عمل آمده، علاوه بر بازدید از آثار موجود در ویترین‌های موزه لوور، سایر آثار و اشیاء تاریخی مربوط به لرستان که در انبار و گنجینه موزه لوور نگهداری می‌شوند، برای نخستین بار در اختیار پژوهشگران قرار گرفت. امید آن می‌رود که در آینده نزدیک با رفع موانع موجود، نسبت به ارائه اطلاعات لازم از این آثار گران‌بها اقدامات لازم انجام شود. 

به گزارش فارس، حسن‌پور علاوه بر نگارش مقالات متعدد در زمینه تاریخ لرستان به طور تخصصی سال‌ها است که بر روی مفرغ‌های لرستان تمرکز علمی کده و کشف بزرگترین گنجینه مفرغی جهان یعنی محوطه باستانی سنگتراشان خرم‌آباد از افتخارات علمی و پژوهشی وی به شمار می‌رود که نتایج آن تا چند ماه دیگر در قالب کتاب منتشر خواهد شد

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید