تاریخ: ۱۴:۴۴ :: ۱۴۰۲/۰۶/۱۴
آخرین خبرها از زخم کهنه صنعت لرستان/ «پارسیلون» احیا می‌شود؟

تعطیلی و یا نیمه‌فعال بودن واحدهای صنعتی یکی از چالش‌های حوزه تولید و اشتغال لرستان محسوب می‌شود، موضوعی که موجب شده بسیاری از فرصت‌های شغلی در این استان از دست برود.

به گزارش پایگاه دخبری سنگ نوشته، به نقل از خبرگزاری مهر-در لرستان واحدهای صنعتی بسیاری وجود دارد که روزگاری در نوع خود از بهترین واحدهای اقتصادی در کشور محسوب می‌شدند، اما طی سال‌های گذشته و اخیر به دلیل برخی مسائل و مشکلات این واحدها دیگر آن پویایی گذشته را ندارند و به طور عمده رو به تعطیلی رفته‌اند.

«پارسیلون» خرم‌آباد که همواره از آن به‌عنوان «زخم کهنه» صنعت لرستان یاد می‌شود، سال‌هاست که تعطیل شده است، مجموعه‌ای که کارگران زیادی در آن مشغول به کار بودند و سهم خوبی در حوزه اشتغال و تولید لرستان بر عهده داشت.

واکنش استاندار به موضوع قطعه بندی «پارسیلون»

متأسفانه این کارخانه بعد از واگذاری به بخش خصوصی دچار مشکلات متعددی شد و همین امر موجب تعطیلی و از کار بیکار شدن بیش از دو هزار کارگر آن شد.

«پارسیلون» همچنان بلاتکلیف/ از طرح منطقه ویژه اقتصادی چه خبر؟

در سال‌های اخیر پیگیری برای احیای این مجموعه صنعتی از سوی برخی از مسئولان لرستان در دستور کار قرار گرفت، یکی از روش‌هایی که برای احیا و فعالیت مجدد این مجموعه در دستور کار قرار گرفت، تبدیل‌شدن آن به منطقه ویژه اقتصادی بود، موضوعی که علی‌رغم وعده‌های مسئولان همچنان عملیاتی نشده است.

اخیراً نیز خبرها و حواشی در فضای مجازی لرستان و برخی رسانه‌ها مبنی بر «قطعه‌بندی» این مجموعه منتشر شده که استاندار لرستان در واکنش به این حواشی اعلام کرد: کارخانه «پارسیلون» جز مطالبات مردم از دولت است و این ظرفیت ۲۰۰ هکتاری با زیرساخت‌های مناسب و ویژه در استان مورداستفاده قرار می‌گیرد که رفع مشکلات اداری و حقوقی این شرکت از دیگر اولویت‌ها بود و با سفر رئیس‌جمهور برطرف شد.

فرهاد زیویار، افزود: امکان قطعه‌بندی و ساخت‌وساز در این مکان وجود ندارد و حتماً وجه کاربری خاص خود را حفظ خواهد کرد.

حسابرسی ویژه «پارسیلون»

بهمن جعفری رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان نیز دراین‌رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، پارسیلون» را یکی دیگر از مصوبات سفر رئیس‌جمهور به لرستان عنوان کرد و گفت: تعیین تکلیف «پارسیلون» خرم‌آباد یکی از مهم‌ترین مصوبات سفر و همچنین مطالبه جدی مردم استان است.

«پارسیلون» همچنان وبال گردن صنعت لرستان

وی افزود: «پارسیلون» یکی از بزرگ‌ترین صنایع استان در سنوات گذشته بوده است و برای آن حجم سرمایه‌گذاری بالایی صورت‌گرفته است، تصریح کرد: بعد از واگذاری به بخش خصوصی، به دلیل سو مدیریت‌ها، عدم نقدینگی و فرسودگی ماشین‌آلات و تجهیزات، ادامه فعالیت برای آن فراهم نشد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان، بیان داشت: در ادامه این شرکت به دولت واگذار شد، این مجموعه متعلق به شرکت «آتیه دماوند» و زیر مجموعه بانک صنعت و معدن است، بعد از دو سال و با پیگیری مسئولان استانی در راستای موانع حقوقی، حسابرسی ویژه انجام و محاسبه شد.

مصوبه سفر رئیس‌جمهور احیای «پارسیلون» است

جعفری با تأکید بر اینکه این مجموعه در سیستم کارشناسی قرار گرفت، یک هیئت کارشناس رسمی دادگستری نیز آن را ارزش‌گذاری کرد، افزود: در این راستا اولین آگهی مزایده مربوط به «پارسیلون» در تاریخ ۲۵ مردادماه در روزنامه‌های کثیرالانتشار ملی و استانی منتشر شد.

«پارسیلون» همچنان بلاتکلیف/ از طرح منطقه ویژه اقتصادی چه خبر؟

وی ادامه داد: مصوبه سفر رئیس‌جمهور در راستای احیای این مجموعه است، باتوجه به پیگیری‌های صورت‌گرفته، اراده‌ای از سوی شرکت «آتیه دماوند» برای تعیین تکلیف این مجموعه وجود نداشت، در این راستا مسئولان استان و همچنین مدیریت ارشد استان به این نتیجه رسیدند که این مجموعه مجدد به بخش خصوصی دارای اهلیت مالی، فنی و اقتصادی واگذار شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان، تصریح کرد: در این راستا برای احیای این مجموعه از همه فعالان اقتصادی دعوت می‌کنیم که در راستای احیای آن نقش‌آفرینی کنند.

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید