همچنان مدیریت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان معلق است
تاریخ: ۰:۳۱ :: ۱۳۹۸/۰۶/۳۰
ارشاد خزانه ای رها شده! / از کیسه هنرمندان می بخشند!

چند ماهی می شود که مدیریت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان در سرپرستی سپری می شود .ضمن احترام و ارادت برای سرپرست محترم این اداره کل باید گفت: متاسفانه این سرپرستی موقت است و محدوده اختیارش محدود شاید هم....

نرگس سپه وند- چند ماهی می شود که مدیریت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان در سرپرستی سپری می شود .ضمن احترام و ارادت برای سرپرست محترم این اداره کل باید گفت: متاسفانه این سرپرستی موقت است و محدوده اختیارش محدود شاید هم اگر به وی فرصت بدهند بیش از بقیه چرخ فرهنگ‌و ارشاد اسلامی لرستان را بچرخاند به هر حال در همین دستگاه سالها خدمت کرده است. افسوس که دست مزاحم نماینده های استان بدجور وارد معادلات اداری می شود.
لرستان در گرداب وحشتناکی گرفتار است اول باید از استاندار لرستان پرسید:چرا هر هفته افرادی می روند وزارت فرهنگ مصاحبه می دهند و هنوز شما در انتخاب تصدی نهایی این دستگاه مردد هستید؟ لرستان شاید کارخانه و صنعت پر دودی نداشته باشد اما خدا گواه است، فرهنگ و هنر فقیری ندارد! حالا خانه فرهنگ و هنر بی کدخدا مانده است.هر روز یک درد از هنرمندان سر باز می کند. گویا دمل چرکینی در این خانه پنهان است که هیچ جراحی حاضر به درمان آن نیست. هر دستی که به سوی ارشاد نشانه می رود دنبالی سهم خواهی و منافع شخصی ست چرا که اگر از دیرباز از کیسه خلیفه می بخشیدند امروز در این دستگاه از کیسه هنرمندان می بخشند!
هنرمند کسی نیست که با چهار بنر و چند شوی تبلیغاتی معرفی شود .هنرمند واقعی زبان و قلب حساس جامعه است. کسی که دردها را می بیند‌. مردمش را می فهمد ودردها را بیان و تصویر سازی می کند به نحوی که متولیان حق و عدالت بهتر ببیند، بهتر قضاوت کنند و بهتر تصمیم بگیرند. حالا در نظر بگیرید همین جماعت حساس که چینی دلشان ترک برداشته نه یک ترک بلکه هزار ترک که پیوست هم نمی شود، رها شده اند! درد مردم لرستان به کنار، درد خودشان، عدم حمایت فرهنگ و ارشاد لرستان از آنها، به حاشیه رفتن هنر و آثار فاخر هنری و ندیده گرفتن هنر هنرمندان که نسلی زایبده شده از مادر فرهنگ‌ و ارشاد لرستان هستند وهم اکنون چشم انتظار باقی مانده اند!
استاندار لرستان به قول ضرب المثل خبرنگارها، نه سرد می شود نه گرم ! گویا ایشان همانجوری که بین رسانه و استانداری دیوار کشیدند بین عینک خودشان و اداره ارشاد هم دیوار کشیده اند.
جناب دکتر خادمی لطفا از عمارت استانداری بیرون بیایید و یک لحظه مهمان صحن فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان باشید. هیچ فرش قرمزی اینجا برای هنرمندان گسترده نشده است. هنوز خانه کمانچه و موزه موسیقی هم‌نداریم! هیچ نویسنده، کارگردان، شاعر، بازیگر تئاتر، نمایشنامه نویس، نقاشی و… دردهایی که از لرستان قرض گرفته است را به گوش شما و آقایان بالادست نرسانده است و این کوله بار درد و آه مردم قرضی که باید به مقصد برسد و سرانجامش نسل پروری باشد! نسلی کارا، موفق تر و پویاتر از نسل امروز . اینجا کسی به هنرمندان میدان نمی دهد که جامعه را بسازند یا دست کم مقروض نگاه مردم شاپورخواست و خایدالو نباشند!
دمل چرکین فساد مالی در شماری از ادارات ریشه دوانده است و اگر در اداره ارشاد استان لرستان چشم طمع و سهم خواهی ها وجود نداشت، خانه های هنری اینقدر بی بضاعت نبودند.احوال واحد مطبوعات و خبرگزاری های فرهنگ و ارشاد لرستان نیز چندان پاکیزه نیست. نشان به آن نشان که فلان اداره اعلام‌ می کند امسال ۳۵ مورد آگهی دولتی به ارشاد لرستان تحویل داده است و هیچ ردی از ثبت آنها در سامانه مبارک” ای رسانه”به چشم‌ نمیخورد! اینجا دیگر نرگس سپه وند سرپرست روزنامه سراسری ثروت صحبت می کند:
تیتر: ثروت بغض می کند و دیگری غارت!
چه شبها و روزها که از سوی چشمانم مایه گذاشتم و در روزنامه ام خبر زدم.خب خبرنگار وظیفه دارد بنویسد و حقیقت ها را بگوید تا مدیون استان و مردمش نباشد. قبول ولی آخرش را هم بدانید، سال تمام شد و درآمد روزنامه من پنج میلیون و هشتصد هزار تومان بود و بابت آن همه گزارش و خبر طولانی بدهکار تهران شدم و جالب اینکه روزنامه همطراز روزنامه بنده، پنجاه میلیون درآمد داشت، با این تفاوت که یکبار دردی از لرستان و گزارشی از خطه محرومیت ها با هزینه شخصی چاپ نکرد!
اینجاست ‌که رسانه از مطالبه گری و حرکت در مسیر وظیفه مردد می شود این هم دستاورد دیگری از مدیریت نمونه دستگاه ارشاد! در استان ما افراد بی مسوولیت و رفع تکلیفی چندین برابر درآمد دارند. دزدها تکریم می شوند و شبانه به افتخار دیگری منصوب می شوند! مدیران تنبل گستاخی می کنند و گزینه های لایق باید از صافی نمایندگان عبور کنند!
نماینده فرستادیم به مجلس که زبان گویای دردهای لرستان باشد نه دست سومی که مثل همان دمل چرکین به دل ادارات نفوذ کند و به دستگاه و مردم خیانت کند!
استاندار محترم لرستان در هفته دولت قول داد، بزودی مدیرکل قطعی فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان منصوب خواهد شد اما عملیاتی نشد!
ارشاد خزانه است اما گویا هیچکس کلید دار این خزانه نیست! افسوس که هنرمندان مشق کردند و مدیران هرگز نخواندند: “میراث لرستان مادیات نیست بلکه فرهنگ و هنر غنی، گنج پنهان این استان بخت برگشته است که حراست می خواهد و بس”.

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید