تاریخ: ۱۸:۴۰ :: ۱۴۰۰/۰۳/۰۴
برق و تولید!

سال 1400 به‌عنوان سال «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌‌ها»، نامگذاری شده است.

پایگاه خبری سنگ‌نوشته، یادداشت، شهرام شرفی- یکی از زیرساخت‌های مهم حمایت و پشتیبانی از تولید، صنعت برق کشور است.

کشورهای صنعتی از جمله چین، آمریکا، ژاپن و آلمان، دارای مصرف برق بالا هستند؛ زیرا صنعتی‌شدن، در ذات خود، همراه با افزایش مصرف برق خواهد بود.

این روزها شاهد قطعی‌های روزانه برق در استان‌های کشور هستیم؛ وقوع خشکسالی و اینکه بخشی از برق کشور از نوع نیروگاه‌های برق _ آبی است از جمله دلایل قطعی‌های روزانه‌ی برق عنوان شده است.

در سال‌های گذشته هم در فصل گرمای هوا شاهد قطعی‌های روزانه‌ی برق در کشور بوده‌ایم.

معمولاً هم وقتی زیرساخت‌های تولید برق در داخل یک کشور به اندازه‌ی تقاضا نتوانند برق تولید کنند واردات برق انجام می‌شود تا ساعات قطعی‌های برق کاهش یابد.

در پاییز سال ۹۵ گفته شد بیش از ۹۰ درصد برق ایران از طریق انواع نیروگاه‌های حرارتی از جمله نیروگاه‌های بخار، گازی و سیکل ترکیبی تولید می‌شود.

موضوع خشکسالی هم یک موضوع ناگهانی نیست؛ بلکه یک موضوع پیش‌بینی‌پذیر است و امروزه ابزارهای پیشرفته هواشناسی از چند ماه قبل، پدیده‌های اقلیمی را پیش‌بینی می‌کنند.

فرض کنید ما همین امروز بخواهیم به یک کشور کاملاً صنعتی (غیرنفتی) تبدیل بشویم؛ آیا زیرساخت فعلی صنعت برق ما، این ظرفیت را دارد که پاسخگوی افزایش تقاضا برای مصرف برق غیرخانگی (برق انبوه صنعتی) باشد؟

پس، قطعی روزانه‌ی برق که این روزها شاهد آن هستیم خودش، یک مانع برای رونق یا جهش تولید در کشور است.

قطعی برق وقتی از نوع روزانه و پی در پی باشد به طور حتم به فناوری، اقتصاد، تولید و صنعت کشور، آسیب وارد می‌کند.

ما نیاز به نوسازی و بهسازی کامل زیرساخت صنعت برق کشور داریم؛ فراموش نکنیم در تابستان‌های سال گذشته هم شاهد بودیم که برق به صورت روزانه قطع می‌شد (صحبتی از خشکسالی هم نبود).

این یک اصل طبیعی است که وقتی بخواهیم صنعت و تولید و فناوری در کشور رونق بگیرد خود به خود، مصرف برق هم افزایش می‌یابد (همچون بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته و صنعتی)، اما مهم این است که زیرساخت‌های تولید و توزیع برق در کشور، متناسب با تکنولوژی‌ها و فناوری‌های روز دنیا، نوسازی و بهسازی شوند.

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید