تاریخ: ۲۲:۵۸ :: ۱۴۰۱/۰۴/۰۲
بیمارستان شهید آیت‌اله مدنی تنها بیمارستان کد ۲۴۷ استان لرستان/ پیشانی خدمت‌رسانی به سکته‌های حاد قلبی

بیماری‌های قلبی از شایع‌ترین علل مرگ‌و میر انسانها در تمام نقاط دنیا است. کشور ما نیز از این قضیه مستثنی نبوده و همچنان شاهد مرگ افراد بر اثر بیماری‌های قلبی هستیم اما در کشور ما به علت آمار بالای سوانح رانندگی دومین علت مرگ ومیر ایرانیان بیماری های قلبی است.

به گزارش پایگاه خبری سنگ نوشته، چندی پیش بیمارستان شهید آیت‌اله مدنی خرم آباد اقدام شاخصی در حیطه درمان بیماران قلبی انجام داد که در سطح استان لرستان اتفاق بی نظیر و خبر خوشحال کننده‌ای بود. در این عمل برای اولین بار در استان لرستان مریض مبتلا به “کوارکتاسیون آئورت نزولی” درمان شد. در همین راستا با دکتر آرش امین رییس بیمارستان شهید آیت‌اله مدنی خرم‌آباد گفتگویی داشتیم.

تنها بیمارستان ریفرال استان لرستان

دکتر آرش امین در گفتگوی اختصاصی با پایگاه خبری سنگ نوشته بیان داشت: در حال حاضر تنها بیمارستان ریفرال استان لرستان هستیم و ریفرال یعنی بیماران ارجاعی که به علت نبود امکانات کافی درمانی به این بیمارستان ارجاع داده می‌شوند.
رییس بیمارستان شهید مدنی خرم‌آباد افزود: روزانه بیماران زیادی از شهرستانهای نورآباد، الشتر، کوهدشت، الیگودرز، ازنا و همه شهرستانهای استان در بیمارستان ما پذیرش و درمان می‌شوند.
دکتر امین در خصوص گزارش عملکرد این بیمارستان طی سال گذشته خبر داد: در بیمارستان شهید آیت‌اله مدنی خرم‌آباد ۷۸تخت مصوب داریم که در حال حاضر ۱۴۸ تخت فعال هستند و البته در زمان پیک کرونا تا مرز ۱۶۰ الی ۱۷۰ تخت نیز مریض را بستری کرده‌ایم.
وی ادامه داد: خدمات رسانی بیمارستان شهید مدنی خرم‌آباد محدود به استان نبوده و حتی بیماران استان ایلام را پذیرش می‌کنیم کما اینکه چندی پیش از طریق اورژانس ۱۱۵ و ارسال یک بالگرد به استان ایلام، بیمار به بیمارستان ما ارجاع داده شد.
رییس بیمارستان آیت‌اله شهید مدنی خرم‌آباد تاکید کرد: این بیمارستان در حال حاضر تنها بیمارستان دولتی ارجاعی استان لرستان که در آن از دهه ۸۰ تاکنون انواع عمل‌ قلب بیماران را انجام می دهد.

سالانه  ۳۸۰ عمل قلب باز در این بیمارستان انجام می‌شود

دکتر امین اضافه کرد: در بیمارستان ما تعویض دریچه‌های قلبی،عمل جراحی قلب باز و نیز درمان بیماران مادرزادی که مشکل ساختاری قلب دارند، انجام می‌شود و روزانه دو عمل قلب و سالانه  ۳۸۰ عمل قلب باز در این بیمارستان انجام می‌شود.
وی در باب آمار درمانی این بیمارستان تشریح کرد: در  سال ۱۴۰۰، ۱۴هزار و ۱۹۷ بیمار را در درمانگاه ویزیت کردیم.
۷ هزار و ۵۵۰ بیمار بستری شدند و ۹هزار ۸۶۳ نفر نیز تحت نظر بستری سر پایی قرار گرفتند.
سال گذشته ۶ هزار و ۳۸۹ مورد عمل جراحی شامل آنژیوگرافی و عمل قلب در بیمارستان شهید مدنی انجام شده است.

بیمارستان شهید مدنی بصرفه‌ترین درمان برای بیمار

دکتر امین افزود: درصد پرداختی بیماران از پرونده بستری فقط ۴/۹ درصد بوده یعنی فقط حدود ۵ درصد هزینه درمان توسط بیماران پرداخت شده است و قسمت اعظم آن بر عهده بیمارستان و بیمه بوده است و همواره سعی ما بر این است که تا حد توان از اعزام بیماران خصوصا بیماران قلبی به خارج از استان جلوگیری کنیم.

بخش ان آی سیو اطفال افتخار بیمارستان

رییس بیمارستان شهبد آیت‌اله مدنی در خصوص درمان کودکان نیز ابراز داشت: یک مرکز کودکان با متخصصین متبحر نیز در این بیمارستان فعال است که در این بخش فوق‌تخصص نوزادان و غدد عفونی  روزانه بیماران مختلف را ویزیت می‌کنند. این عزیزان در دوران کرونا نیز بشدت فعال و درگیر بودند و همین جا به آنان خداقوت می‌گوییم.

دکتر آرش امین ادامه داد: یک بخش ان آی سیو اطفال نیز در این بیمارستان فعال است که جزو افتخارات بیمارستان است و نوزادانی که پس از تولد مشکل تنفسی دارند، در این بخش پذیرش می‌شوند که بار عظمی از مشکلات درمان استان برمی‌‌دارد.
دکتر امین ادامه داد: بخش کودکان بیمارستان شهید مدنی نیز شامل بخش جنرال اطفال، جراحی اطفال و اورژانس نوزادان است و افتخار داریم که بخش هماتولوژی یا سرطان‌شناسی اطفال نیز راه اندازی شده است که این بخش با همت دکتر عبدالکریمی ساخته شد.
وی در خصوص ضرورت وجود این بخش ابراز داشت: این بخش بصورت مجزا فرصت ویژه‌ای برای کودکان و خصوصا والدینشان محسوب می‌شود زیرا بخاطر سرطان فرزاندانشان دچار تالمات روحی هستند و با وجود بیمارستان ما و تلاش همکاران دیگر سرگردان دیگر شهرها نخواهند شد.

اکثر بیماران سرطانی نیازی به اعزام‌ ندارند

دکتر امین تاکید کرد: بیماران سرطانی ما اصلا اعزام‌ نمی‌شوند مگر درصد خیلی کمی که نیاز به درمان پیشرفته تری دارند‌. و جا دارد از بنیاد محک نیز که خیلی از هزینه های سنگین بیماران سرطانی را تامین می‌کند هم قدردانی شود.
رییس بیمارستان شهید مدنی توضیح داد: بیمارستان زنان و زایمان کاملا به بیمارستان شهید رحیمی خرم‌آباد منتقل شده است و نوزادان اگر مشکل خاصی داشته‌ باشند به بیمارستان ما ارجاع خواهند یافت.

تنها مشکل ما نبود برخی تجهیزات است

دکتر امین در خصوص وضعیت بهداشت و درمان عنوان کرد: الحمدلله در حوزه بهداشت در استان ما خوب عمل شده است و کادر درمان در اکثر روستاها و حتی نقاط دور افتاده استان در حال خدمت‌رسانی هستند. در سطح استان و کشور با وجود تحریم‌ها و مشکلات فراوان کادر درمان با تلاش و پشتکار عمل می‌کنیم و متکی به تکنیک ها و نبوغ ایرانی هستیم ولیکن در بحث درمان تنها دغدغه بیمار باید درمانش باشد و دغدغه مالی و امکانات بر عهده مراکز درمانی است که همه باید به هم‌ کمک‌ کنیم تا مشکلات این حوزه برطرف شود.

۹۹ درصد بیماران در بیمارستان قلب و عروق شهید مدنی درمان می‌شوند

وی اظهار کرد: خوشبختانه کار درمانی ۹۹ درصد بیمارانی که وارد بیمارستان شهید مدنی می‌شوند را می توانیم انجام دهیم و فقط حدود یک درصد بیماران را ارجاع می‌دهیم که امیدوارم با توسعه بیشتر این بیمارستان این یک درصد نیز به صفر برسد.
دکتر امین تصریح کرد: تا جایی که بتوانیم سعی می‌کنیم بیماران را با کمترین هزینه دولتی درمان کنیم و حدالاامکان بیماران را ارجاع نمی‌دهیم.

وزارت بهداشت برای تامین تجهیزات موردنیاز بیمارستان ورود کند

وی در مبحث دارو و تجهیرات نیز تاکید کرد: در خصوص برخی تجهیزات در مضیقه شدیدی هستیم خصوصا استنت که وسیله مورد نیاز کارمان است جدیدا به راحتی یافت نمی‌شود و حتی با مساعدت ویژه ریاست محترم دانشگاه و با پرداخت مبالغ هنگفت نیز برای تهیه آن به مشکل برخورده ایم.لذا از وزارت بهداشت توقع داریم عزم و نگاه ویژه‌ای در تامین دارو و تجهیزات مورد نیاز پزشکی داشته باشد.
دکتر امین شرح داد: به عنوان مثال برای تامین استنت یا همان فنر عامیانه یک میلیارد و نیم به حساب شرکتها واریز کرده‌ایم اما استنتی برای  عرضه به ما که بیمارستان دولتی هستیم نیست! و بدون تجهیزات لازم بیمارستان در پروسه درمان زمین‌گیر خواهد شد.بیمارستان آیت‌اله مدنی نیز همانند سایر مراکز درمانی کشور و دنیا نیز گاهی با کمبود تجهیزات مواجه است و در حال حاضر نیازمند استنت و برخی از تجهیزات هایتک ساخت برخی از برندهای مورد اطمینان هستیم.

همه مسئولین گاهی به تلنگر نقد نیاز دارند

رییس بیمارستان شهید آیت‌اله مدنی در باب رسانه بیان داشت:  در راستای خدمت بهینه به مردم کادر درمان و خبرنگاران مانند یک خانواده هستیم و وظیفه داریم امیدآفرینی منطقی را در جامعه تقویت کنیم و نقد منصفانه دیدن خوبی‌ها و کاستی‌ها است زیرا در هر مرکز و نهادی همواره علاوه بر همه مزایا و رفاهیات، کاستی‌هایی نیز وجود دارد.
دکتر امین تاکید کرد: اصحاب رسانه نباید زود قضاوت کنند بلکه باید با کسب مستندات لازم بدون غرض نقد کنند و همه مسئولین نیز در هر جایگاهی نباید خود را مبرا از نقد بدانند چون هیچ مدیریتی صد درصد بدون نقص و کاستی‌ نیست و همه مسئولین گاهی به تلنگر نقد نیاز دارند.
دکتر آرش امین در خصوص رسالت کادر درمان در این بیمارستان ابراز داشت: حتی در بیمارستانهای دولتی نیز حتما کاستی هایی وجود دارد اما هرگز مانع از اهمال در وظیفه پزشکان نخواهد شد و بنده به عنوان متخصص قلب اگر ببینم بیمار ناراضی یا به هر نحوی از پروسه درمان در رنج است شرمنده مراجعین عزیز هستم و عقیده دارم باید بهترین امکانات رفاهی و درمانی در اختیار بیماران قرار گیرد.

لرستان شایسته محرومیت‌های درمانی نیست

رییس بیمارستان آیت‌اله شهید مدنی خرم‌آباد تاکید کرد: استان لرستان همواره در عرصه دفاع مقدس و دفاع از نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران پشتیبان کشور بوده و اولین صف‌شکنان دشمن همواره از دیار لرستان بوده‌اند لذا مردم ما لیاقت آرامش، توسعه و بهترین رفاهیات و خدمات سلامت را دارند و به هیچ وجه محرومیت شایسته لرستان نیست.
دکتر امین با اشاره به اینکه بودجه بیمارستان دارای محدودیتهایی است و ناگزیریم طبق اولویت‌بندی تخصیص اعتبار داشته‌ باشیم، گفت: بیمارستان شهید آیت‌اله مدنی یک بیمارستان قدیمی ساز است که ساخت آن به حوالی سال ۱۳۶۰ برمی‌گردد و در سالهای بعدی پروژه های عمرانی مختلفی مانند بیمارستان اطفال و بیمارستان قلب در آن توسعه پیدا کرده است.

خیرین در تجهیز بیمارستانها نگاه ویژه‌ای داشته باشند

وی تصریح کرد: به منظور توسعه بیشتر بخش‌های درمانی در این بیمارستان نیازمند کمک‌ و همراهی ظرفیت خیرین سلامت هستیم البته با حمایت دکتر دلفان ریاست دانشگاه علوم‌پزشکی لرستان نیز درصدد اجرای پروژه‌های خوبی به منظور نوسازی این بیمارستان هستیم که هزینه بالایی می‌طلبد.
دکتر امین در پایان برای کادر درمان و مردم استان لرستان آرزوی تندرستی و شادکامی کرد و توصیه کرد: هم‌استانی‌ها با رعایت رژیم غذایی سالم، پرهیز از مصرف بیش از حد نمک و گوشت قرمز و  انجام تحرک و ورزش‌های اصولی مراقب سلامتی خود باشند.

گفتگو: نرگس سپه‌وند

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید