تاریخ: ۲۰:۳۶ :: ۱۳۹۸/۰۸/۱۷
دستگاه‌های دولتی از فعالیت‌های فرهنگی، هنری حمایت کنند/ ایلدا معرف رشادت‎های مردم لر

شرکت سیما فیلم در ادامه فعالیت سینمایی خود تولید سریال ایل‎دا را در لرستان آغاز کرده است. این سریال در ژانر اجتماعی و دفاع مقدس به معرفی رشادت‌های مردمان لر در جنگ تحمیلی پرداخته است.

پیش تولید این اثر از اردیبهشت ماه سال‎جاری آغاز شده است که شهرستان خرم‌آباد به‎عنوان موقعیت اصلی کار انتخاب و از نیمه‌های مرداد، بخش‌های مرزی آن در منطقه‎ی “ریمله” و بخش‌هایی دیگر در “سپیددشت” و “الشتر” ضبط شده است.
“راما قویدل” کارگردانی سریال ایل‌دا را عهده دار است، هم‌چنین سید علیرضا سبط احمدی که با ۲۵ سال سابقه در حوزه‎ی تهیه‎کنندگی یکی از تهیه‎کنندگان برجسته و با تجربه‎ی سینمای کشور است، تهیه‎کنندگی این سریال را بر عهده گرفته است.


سیدعلیرضا سبط احمدی متولد شهرستان ساوه است که از پنج سالگی در تهران زندگی می‎کند، وی سریال “همسایه‎ها”، “خوب، بد، زشت”، “آن سفر کرده”، “بانو” و… هم‎چنین فیلم سینمایی “نغمه”، “زمانی برای دوست داشتن”، “شیر تو شیر” و… از جمله آثار هنری اوست.
سبط احمدی در گفت‎وگوی اختصاصی با «حرف دل» هدف از انتخاب لرستان به‎عنوان محل تهیه این سریال را چنین عنوان کرد: لرستان به‎عنوان دومین استان درگیر جنگ تحمیلی نزدیکی زیادی به بافت یک منطقه مرزنشین دارد.
سبط احمدی اضافه کرد: طبیعت زیبا و منحصر بفرد، بافت طبیعی، پوشش گیاهی و جذابیت‌هایی که در خرم‎آباد وجود دارد به خوبی می‎تواند در یک سریال عشایری و قومی به تصویر کشیده شود، هم‌چنین با توجه به آداب و رسوم و فرهنگ خاص و موقعیت جغرافیایی از لحاظ رفت و آمد و نقل و انتقال از دلایل انتخاب لرستان را به‏عنوان لوکیشن ساخت ایل‌دا برجسته ساخته است.
تهیه کننده سریال ایل‌دا که سابقه‏ی یک دهه فعالیت در حوزه‏ی تولید را نیز در کارنامه‎ی هنری خود دارد، خاطرنشان کرد: قسمت‎هایی از این کار در منطقه‎ی مرزی دهلران و ایلام که از لحاظ فرهنگ، پوشش، زبان و آداب و رسوم مشابهت‌های زیادی به لرستان دارد ساخته شده است.


این تهیه کننده مطرح که اولین کار هنری خود را در لرستان تجربه می‌کند، گفت: در این سریال بازیگران مطرحی همچون مجید مظفری در نقش صالح‏خان، فاطمه گودرزی در نقش داگل، پوریا پورسرخ در نقش ایرج، خسرو شهراز در نقش رفیع‎خان، جعفر دهقان در نقش استوار کاکاوند، کوروش سلیمانی در نقش شیرزاد، آوا دارویت در نقش هاویر و هم‌چنین معصومه بافنده، مهدی صبایی، پویان گنجی، دریا مرادی دشت، زینب قادری، شهین تسلیمی نقش‏آفرینی می‌کنند.
وی عنوان کرد: حدود ۱۵۰ بازیگر در این سریال ایفای نقش می‌کنند که حدود ۴۰ بازیگر از تهران و مابقی هنرمندانی از رادیو، تلویزیون و تئاتر لرستان هم‎چون پیمان کرم‌زاده، فاطمه بابایی، علیرضا مهاجر حسینی، سیدنوری موسوی، کاوه نورمحمدی، احسان بهاروند، محمد سهرابی، نیکا زارعی و محمد بیرانوند(خردسال) شهرام راستگو و… به ایفای نقش پرداخته‌اند.
سبط احمدی اضافه کرد: هم‎چنین تعدادی از نیروهای بومی لرستان به‏عنوان تصویربردار، پشت صحنه، عکاس، دستیار کارگردان، فنی و تصویربرداری، تدارکات، لباس و صحنه و تولید و حمل و نقل نیز در ساخت این سریال با ما همکاری داشته‌اند.


وی اظهار داشت: این سریال برای مرکز سیما فیلم در ۲۶ قسمت ۴۵ دقیقه‎ای در حال تولید است که به فراخور موقعیت و شرایط پخش در یکی از شبکه‎های سراسری پخش خواهد شد.
سبط احمدی گفت: با توجه به صحنه‌های خاصی که در ساخت این سریال در نظر گرفته شده و با توجه به شرایط فصل زمستان و انجام مراحل کار در مناطق سردسیر، اگر شرایط و امکانات به ما اجازه بدهد حدود سه ماه دیگر درگیر ساخت سریال خواهیم بود.
وی تصریح کرد: جهت ساخت سریال در منطقه وسیعی مانند لرستان انتظار داریم مسئولین استان با ما همکاری کنند و ما را یاری برسانند، چرا که کارهای فرهنگی که در یک استان تولید می‌شوند تمام ویژگی‌های طبیعی و توریستی و ظرفیت‌های قومیتی، فرهنگ، آداب و رسوم، سنت و اقوام مختلف یک استان را به تصویر می‌کشد و فیلمساز نیز با انتخاب بهترین و زیباترین تصاویر به شناخته شدن یک استان به کل کشور و کل دنیا کمک خواهد کرد.
وی تصریح کرد: سریال ایل‎دا در شبکه‎های جهانی آی فیلم و جام جم پخش می‎شود و سبب می‌شود مردم نقاط مختلف کشور و ایرانی‌های اقصی نقاط دنیا با فرهنگ، قومیت، جغرافیا و زیبایی‌های منطقه لرستان کاملاً آشنا ‌شوند. ‎
ایل‌دا نقش مثبتی در اشتغال‎زایی لرستان داشته است
تهیه کننده سریال ایل‌دا خاطرنشان کرد: پروژه ساخت این اثر برای حدود ۱۵۰ نفر در این استان اشتغال‏زایی داشته که بر همین اساس می‎طلبد مسئولین شهر و مسئولین استان می‌توانند کمک‌هایی بیشتری به روند ساخت سریال داشته باشند و به‏عنوان حامی دست اندرکاران این سریال؛ مشکلات آن‌ها را برطرف کنند.
وی ضمن تشکر از سپاه پاسداران استان اظهار داشت: نیروی انتظامی و اداره کل ارشاد اسلامی لرستان در روند ساخت این سریال ما را به خوبی یاری کرده‌اند ولی توقع ما از دستگاه‌های اجرایی استان، شهرداری و استانداری بیش‌تر است.
حمایت ضعیف دستگاه‌های دولتی از کارهای فرهنگی، هنری
سبط احمدی افزود: با توجه به شرایط اقتصادی، فشارهای زیادی بر روی کارهای فرهنگی آن هم کارهایی که با حماسه و ایثار سر و کار دارند وارد است، چرا که این‎گونه پروژه‎ها هدف‌شان به تصویر کشاندن قهرمانان و ایثارگران دفاع مقدس در عرصه‌های اجتماعی است در همین راستا توقع ما این است مسئولان دستگاه‌های دولتی مساعدت و یاری بیشتری داشته باشند.

تهیه‎کننده‏ی سریال ایل‌دا در رابطه با تأثیر فرهنگی این سریال بر روی لرستان عنوان کرد: علی‎رغم این‌که سریال ایل‌دا تأثیر فرهنگی خوبی برای استان در پی خواهد داشت، اما متأسفانه این فرصت در روزهای آغازین کار به ما دست نداد که مسئولین ارشد استان را ببینیم و آن‌ها را با اثرات مثبت این اثر آشنا کنیم با توجه به این‌که همه‎ی ما در مسیر ساخته شدن کشور و معرفی فرهنگ اقوام، آداب و رسوم، سنت‎ها و زیبایی‌های متنوع کشور گام برمی‌داریم این توقع را هم داریم که با توجه به هزینه‌های زیاد ساخت فیلم، مسئولان بیشتر ما را مورد حمایت قرار دهند.
نیازمند ارتباطات دو سویه از سوی مسئولان هستیم
وی بیان کرد: وقتی دوربین‌های صدا و سیما از تهران به سمت یک استان دورتر می‌آیند یعنی هزینه‌‎ها چندین برابر و کارها سخت‎تر می‌شود به همین جهت بخش عمده‌ای از کار نیازمند رابطه‌ای دو جانبه هست، در همین راستا لازم است مسئولان با توجه بیشتر قدم‌های مثبت و تأثیرگذاری در حوزه فرهنگ و هنر بردارند.
سبط احمدی در پایان ضمن قدردانی از مردم لرستان گفت: بسیار خوشحالیم که مردم خوب، مهمان‏نواز، با صفا و با معرفت لرستان در مدت حضور ما در این استان همکاری‌های لازم را با عوامل ساخت سریال داشته‌اند.

گفتگو: اکبر بابایی مفرد

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید