تاریخ: ۱۶:۵۸ :: ۱۳۹۸/۱۲/۲۴
راه کرونا در لرستان باز است/ لزوم مدیریت مبادی ورودی شهرهای استان و تعطیلی اماکن عمومی

هر چند کرونا آمد و سراسر زمین را در رعب و وحشت فرو برد ولی در کنار همه بدی‌ها و آثار مخربی که داشت درس‌های زیادی هم به ما یاد داد.

به گزارش پایگاه خبری سنگ نوشته، کرونا، آزمونی بین‌المللی است که کوچکترین شهرها تا بزرگترین جوامع را به چالش کشیده و شاید بتوان آن را جام جهانی مدیریت نامید که پیروز بر کرنا برنده آن است. در این رقابت است که عیار مدیر و مدیریت در هر جامعه‌ای مشخص می‌شود و متأسفانه بررسی آن در ایران نشان می‌دهد که لرستان ضعیف‌ترین عملکرد را در بین استان‌های کشور داشته است.

این روزها تنها اخباری که به گوش می‌رسد دعوت به قرنطینه خانگی است ولی آیا استانداردهای اولیه قرنطینه که همان خوراک، امنیت و بهداشت است توسط مدیران ارشد استان در نظر گرفته شده است؟

تعداد کل کارمندان و بازنشتگان لرستان به ۸۰۰ هزار نفر نمی‌رسد یعنی بیش از نیمی از استان، درآمد مستمر و ثابت ندارند و درآمدشان وابسته به عملکرد روزانه یا هفتگی آنهاست؛ چه تمهیداتی برای تأمین هزینه قرنطینه این خانواده‌ها در نظر گرفته شده است؟

خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی در این شرایط چگونه از خرج و مخارج هزینه‌ های قرنطینه برآیند؟یا بسته حمایتی کدام درد را دوا میکند!

این قرنطینه تا کی ادامه خواهد داشت؟ و کارگران روزمزدی که برای تامین معاش خود مجبورند از خانه بیرون روند چگونه می‌توانند در قرنطینه بمانند چه کسی هزینه‌های آنها را تامین می‌کند؟
از طرفی می‌دانیم وقتی در فرآیند قرنطینه هماهنگی و هم‌زمانی وجود نداشته باشد طبیعتاً از تاثیر آن کاسته می‌شود. با این وجود چرا ستاد کرونا به طور مستمر تشکیل جلسه نمی‌دهد و هیچ نقشه راهی برای مقابله با ویروس کرونا توسط استانداری اعلام نمی‌شود.

چرا فقط با چند روز فاصله، اقدامات سایر استان‌ها اگرچه به صورت ناقص اجرا می‌شود؟ و در لرستان کمبود امکانات بهداشتی و مواد ضدعفونی‌کننده در داروخانه‌ها همچنان بیداد می‌کند و مراکز تجاری همچنان به فعالیت عادی و روزمره خود ادامه می‌دهند.
بسیاری از استان‌ها روزهاست که مبادی ورودی خود را مدیریت می‌کنند که این کار نقش مهمی در مهار کردن کرونا داشته ولی متأسفانه لرستان به یکی از پایگاه‌های گردشگری کرونا تبدیل شده است.

حداقل اقداماتی که می توان طی چند روز آتی برای مقابله با کرونا انجام داد این است که بازارچه مواد غذایی تحت نظارت ستاد کرونا راه اندازی شود که تمام مواد خوراکی در آن به طور شبانه روزی ضدعفونی شوند.

آقایان مسئول باور بفرمایید خطر جدی است! مدیریت مبادی ورودی شهرهای استان و تعطیلی اماکن عمومی باید با جدیت در دستور کار قرار گیرد. حتماً می‌بایست نسبت به تعطیلی اصناف غیرخوراکی، بهداشتی و خدمات‌رسان اقدام شود. نقشه راه مقابله با کرونا هر چه سریع‌تر می‌بایست تدوین و به همه ادارات و نهادها ابلاغ شود.

دستگاه‌های اجرایی، خدماتی را که می‌توانند به صورت غیرحضوری انجام دهند اعلام کنند تا از رفت و آمدهای غیر ضروری جلوگیری شود.

حتماً می‌بایست از ظرفیت تشکل‌های مردمی و بسیج، جهت مقابله با کرونا استفاده کرد. ناوگان حمل و نقل عمومی می‌بایست به صورت روزانه ضدعفونی و مدیریت شود و سهمیه بندی اقلام بهداشتی پیشگیری از کرونا براساس کدملی سرپرست خانوار باید انجام شود تا بتوانیم این بحران را که سلامت و جان مردم را به خطر انداخته‌ است کنترل نماییم.

لیلا سلیمانی

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید