تاریخ: ۱:۱۶ :: ۱۳۹۹/۱۰/۱۳
فلاکت در لرستان حاصل بیکاری ست یا خطای آماری!؟ / طبق آخرین آمار نرخ بیکاری در لرستان ۱۴ درصد است

شامگاه امروز معاون اقتصادی استاندار لرستان در نشست مجازی با خبرنگاران استان لرستان گفت: محاسبه شاخص فلاکت در استان لرستان امری بسیار دشوار است در یک برهه شاخص تورم و فلاکت در استان لرستان بالاترین رتبه کشور بود اما امروزه این چنین نیست و طبق آخرین آمار نرخ بیکاری در لرستان ۱۴ درصد است.

به گزارش پایگاه خبری سنگ نوشته، اسد عبدالهی در پاسخ به این سوال خبرنگار ما که با توجه شاخص اسفبار فلاکت در استان لرستان، شما به عنوان معاون اقتصادی استاندار در راستای كنترل نرخ بیكاری و حمایت از اشتغالزایی چه برنامه ای دارید، ابراز داشت: برای بدست آوردن درصد دقیق بیکاری و میزان تورم معمولا چند منبع آماری وجود دارد مانند سرشماری های عمومی نفوس و مسکن که در گذشته بصورت هر ده سال یکبار انجام می گرفت و سپس بصورت هر پنج سال یکبار و بعد ها بصورت هر سال یا هر فصل یکبار این کار انجام می گرفته است که در بر اساس آن نرخ تورم در استانها نیز مشخص می شود.

اسد عبدالهی افزود: در روشهای دیگری گروهی بنام پرسشگر مشخص می شوند که از طریق تماس تلفنی با مراجعه حضوری در خصوص وضعیت بیکاری استان اطلاعاتی به دست می آروند و جمع بندی می کنند و در نهایت بر اساس روشهای نمونه گیری، درصد وضعیت بیکاری، نرخ تورم و در نهایت نرخ فلاکت در هر استان مشخص می شود.

وی با اشاره به اینکه روایی و پایایی شاخص بیکاری و تورم کار سختی است، تصریح کرد: اعتقاد بر این است بر این است که چون آماری که بدست می آید، آمار چندان دقیقی نیست لذا پس نمی توان بصورت قاطع نتیجه گیری کرد.

معاون اقتصادی استاندار در خصوص این‌ مهم که حقیقتا وضعیت بیکاری در استان لرستان چگونه است، ابراز داشت: از سال ۸۹ یک مقطعی نرخ بیکاری در استان لرستان ۱۷ درصد بود. سال بعد ۱۹ و طی سالهای بعد به ۲۰ درصد هم رسید که هم اکنون طبق آخرین نمونه گیری صورت گرفته در بازه نیمه اول سالجاری حدود ۱۴ درصد است.

عبدالهی در پایان تشریح کرد: متاسفانه حتی تعریفمان از بیکاری تغییر پیدا کرده است، در گذشته می گفتند هرکسی که طی یک هفته گذشته مشغول به کار بوده، شاغل حساب می شود و اخیرا گفته می شود، هر کسی اگر دو ساعت در هفته گذشته مشغول به کار بوده، شاغل محسوب می شود. بنابراین تعیین نرخ بیکاری و فلاکت چندان کار دقیق و کارشناسی شده ای نیست مگر اینکه منبع آماری مورد استفاده از سوی بانک مرکزی و یا طبق سرشماری های آماری نفوس و مسکن باشد.

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید