تاریخ: ۸:۴۴ :: ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
مشکلات، چالش ها و برنامه های آینده سازمان نظام مهندسی

گفتگویی داشتیم با مهندس سعید بارانی رئیس سازمان نظلم مهندسی ساختمان لرستان درخصوص مشکلات، چالش ها و برنامه های آینده سازمان نظام مهندسی استان ، که مشروح این گفتگو را در زیر میخوانیم:

پایگاه خبری سنگ نوشته، مصاحبه – در خصوص وضعیت گذشته و برنامه های حال وآینده سازمان توضیح دهید؟

اگر بخواهیم در موردسازمان و برنامه‌های آن صحبت کنیم باید به دو سال پیش برگردیم ، زمانی که هیئت مدیره هشتم شروع به  کار کرد که چه وضعیتی سازمان در دو سال پیش داشته و با چه فراز و فرود هایی به اینجا رسیده ایم ، تا هم مهندسین سازمان وهم شهروندانی که با سازمان سر و کار دارند از وضعیت آن مطلع گردند.

زمانی که هیئت مدیره هشتم شروع به کار کرد با چالش‌هایی روبرو بودیم یکی از این چالش‌ها بحث هایی بود که در زمان وزیر سابق راه و شهرسازی پیش آمده بود آن هم موضوع نظارت و انتخاب ناظر توسط مالکین بود، مسئله ای که شاید به زعم خیلی ها بر روی کاغذ خوب بود ولی وقتی به عمل می رسیدیم ، مالکین انتخابی نداشتند و سیستم واسطه‌گری و یا به عبارت دیگر دلالی را  رونق بیشتری می داد، علت آن هم به خاطر این بود که سازمان ها زیرساخت‌های لازم را نداشتند و فرهنگسازی خاصی در این زمینه نشده بود، به آن حد و جایگاه نرسیده بودیم که شهروندان ما بدانند که چطور ناظر مناسب را انتخاب و از این مسئله بهتر بهره گیری کنند همین چالش شده سبب شده بود که عملاً نقش نظارت و سازمان ضعیف شود و اعتبار دو دهه ای سازمان مورد خدشه قرار گیرد.

خوشبختانه با اتفاقاتی که افتاد با آمدن وزیر جدید و مجموعه جدید و خواسته‌های به حق سازمان و پیگیری‌هایی که در سطح کلان وخرد و استان‌ها داشتند، اکثر بخشنامه های وزیر سابق لغو شد و بحث نظارت دوباره به سازمان برگشت، که شامل : تعیین ناظر توسط سازمان و بعد به ترتیب بحث راه اندازی دوباره دفاتر،بحث درآمدها ، بودجه و سهم سازمان نیزحل و دیگر مسائل به مرور حل شدند.

وضعیت توزیع کار در سازمان چگونه است؟

 تصمیمی که شاید اکثر هیئت مدیره به نوعی نقشه راه هیئت مدیره هشتم شد ، این بود که شفافیت وارجاع کار را به نوع دیگری با توجه به تجربه ای که داشتند ارائه دهند وسازمان به سمت خدمات یکپارچه استانی پیش برود و یک سامانه یکپارچه در استان ایجاد کنیم ، خوشبختانه در حال حاضر در وضعیتی هستیم که ما یک سامانه استانی داریم ، و این سامانه توزیع کار استان یکی از بهترین سامانه های توزیع کار در سطح کشور می باشد.

بنده منکر نقاط ضعف و خطاهای سامانه نیستم ، هدف ما فقط بحث توزیع و نظارت نبوده ، سامانه دارای زیر سیستم های متنوع است چند تا ازموارد آن هم  فعال شده، باز پیگیریم که این زیر سیستم ها به مرور در سازمان جا بیفتند ، بعضی از این زیر سیستم ها زمان برهستند و با توجه به وضعیتی که ما داشتیم و به اینجا رسیدیم مسائلی وجود دارد که چه به صورت سخت افزاری ، نرم افزاری ، نیروی انسانی و فرهنگی که جا افتادن ان خودبه‌خود زمان‌برهستند.

در خصوص سامانه الکترونیکی سازمان توضیحاتی بفرمایید؟

در این سامانه می خواهیم بحث دفاتر، مجریان را حل کنیم، بحث شناسنامه فنی و آموزش نیز کلید خورده و بحث مهم گزارشات مرحله‌ای که پیگیری صورت گرفته ولی متأسفانه شهرداری مرکز استان هنوز پای کار نیست این موضوع مسئله خیلی مهمی است و یکی از کارهای مهم این هیئت مدیره است که باید به نتیجه برسانیم ، با شهرداری های دیگر استان در حال رایزنی بوده و هستیم که بتوانیم لینک دو طرفه ای برای ارسال گزارشات مرحله ای عملیاتی کنیم.

هدف دیگر این سامانه بحث کنترل نقشه الکترونیکی است و حتی پیگیری زیر سیستم پروانه اشتغال که اگر راه و شهرسازی استان مساعدت نماید و لینک برقرار شود جهت تغییر روش سنتی تمدید پروانه اشتغال ،تمام این مسائل در گرو این است که بتوانیم مسائل رو به مرور جا بیندازیم ، ولی کلاً تقویت سیستم های الکترونیکی و خدمات غیر حضوری یکی از اهداف هیئت مدیره است و به امید خدا در سال پایانی هم با تمام قوا پیش خواهیم رفت.

آیا برای معضل دونقشه ای که یکی از چالش های مهم معماری و شهرسازی است برنامه ای دارید؟

یکی از چالش‌های اصلی ما نه در سطح استان بلکه در سطح کشور بحث دو نقشه ای می باشد که حتی بی نقشه ای هم  گفته می شود چون این مسئله آن قدر لوث شده که از کنترل خارج شده است و نقشه و دیتایل اجرایی در کارگاههای ساختمانی وجود نداشته وتصمیم گیرنده به نوعی طنزآلود اکیپ های کاری هستند ، با توجه به اینکه طراح و محاسب از یک طرف نمی تواند نقشه دوم را تایید کند و از یک طرف ناظر نقشه جهت انطباق و کنترل می خواهد ، عملا ناظر با ساختمان‌های یا پروژهایی مواجه است که عملا نقشه ندارند و با تجربیاتی که کسب کرده است ،این مسئولیت گریز ناپذیر را انجام می دهد و به عبارت بهتر همه در برزخی گرفتارشده اند که نه راه پس و نه راه پیش دارند.

تاکنون هیئت مدیره هشتم پیشنهادهای مختلفی داشت، دو پیشنهاد اصلی به معاون عمرانی، مجموعه مدیریت شهری ، راه و شهرسازی استان ارائه دادند، یکی از بحث هم جواری تبعیت میکرد و دیگری که مهمترین و اولویت کار شهرداری ها است بحث توقف کار در زمان تخلف مالک در آغاز  کاراست ، طی دو سال گذشته هر دو موضوع را پیش بردیم ولی تا الان نتیجه لازم را نگرفتیم و در کل اصل آن عدم عنایت ویژه مسئولین امر بوده است.

 همانطور که همکاران در جریان هستند مسئله دو نقشه ای یک مسئله یک روزه ، چند ماهه،یک و دوساله نیست این مسئله پیچیده و چند لایه است که ابعاد مختلفی ازجمله فرهنگی ،اجتماعی، مدیریتی و فنی دارد . این ابعاد سبب می شوند که مشکل سخت شود و راه حل ساده نباشد تا الان هم که ما موفق نشدیم، امیدوارم این چالش را  بتوانیم  زمانی حل کنیم و قرار نیست این مسئله یکباره حل شود میتوانیم به مرور و گام به گام به صورت کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت با حضورپرنگ تمام عوامل تا این مسئله نیزحل شود.

آیا برنامه ای برای کم کردن مسئله فساد در سیستم و نظارت بر نمایندگیهای شهرستان ها دارید؟

از دیگر مسائلی که شاید مهم باشد و باید بیشتر به آن توجه کنیم ، بحث مفسده هایی  است که  در خدمات ما چه به صورت مستقیم و غیر مستقیم وجود دارد ،این مفسده ها در صورتی به وجود می‌آیند که از یک طرف نظارت ما نظارتی ضعیف باشد ، وطرف دیگر به بحث های بیرونی ، نوع سیستم ها ،نوع خدمات ، نیروی انسانی ، مهندسین  و تمام کسانی که به نوعی با خدمات ما در ارتباط هستند برمیگردد این موضوع یک بحث مهمی است  که باز می گردد به سیستمی کردن خدمات  واینکه چقدر ما بتوانیم خدمات را سیستمی کنیم، مطمئنا این مفسده ها و اشکالاتی که فساد پذیری دارند ، کمتر و کم رنگ خواهد شد.، نقش فرهنگ کار و اخلاق حرفه ای در این مقوله بسیار مهم موثر است.

اگر به وضعیت نمایندگی‌های سازمان در دوسال پیش نگاه کنید که چه وضعیتی داشتند و الان درچه وضعیتی هستند مسئله روشن تر خواهد شد این را همکاران در نمایندگی ها باید قضاوت کنند ، یک زمانی نمایندگیهای سازمان حالتی داشتند که به اسم سازمان بودند ولی عملاً خیلی از خدمات و فعالیت انها در اختیار خودشان بود و زیر پوست فعالیت و نمایندگان اتفاقات خوب بد و زشت فراوانی می افتاد ولی در حال حاضر کنترل‌های سازمانی ما بیشتر شده است ، این را می توان گفت که خیلی بهتر شدیم و رشد خوبی نسبت به این مسئله داشته ایم ، ولی هر چقدر هم سیستم‌های ما درست باشد و روی سیستم ها نظارت،کنترل ،بازرسی دوباره نباشد این مشکلات باز پا برجا خواهند بود و تمام تلاش این است که در این سال پایانی در هیئت مدیره هشتم این است که خطا ها کمتر و مفسده ها کمرنگ تر شوند ، البته با توجه به شرایط حاکم بر جامعه امرروزی گمان می کنم ما سازمانی تر شده ایم و باید بیشتر به سمت خود اصلاحی و خود بهبودی آن هم در کل سازمان برویم.

وضعیت اجرای طرح مجریان ذی صلاح در استان در چه مرحله ای است؟

در سه ماهه اول سال ۹۸ اتفاقات خوبی که در سازمان افتاد بعد از سال‌ها پیگیری و عدم نتیجه‌گیری بالاخره با همکاری مسئولین وقت استانی و شهری بحث مجریان ذیصلاح در ساختمان های محدود و معینی در سطح استان شروع شد ، بحث مجریان بحث جدید و خاصی می باشد ،هم نیرو و فرهنگ خاص خودش را می خواهد و هم بحث های فنی ، مدیریتی ، بیمه‌ای و تجربه و کلاً بحث سنگینی است ، می توان گفت بحث مجری یک طرف کار و بحث‌های خدماتی دیگر مثل طراحی و نظارت یک طرف کاردیگر است.

 مشکلاتی در این مسیروجود دارد تمام تلاشمان این است که به روش‌های مختلف بتوانیم این مشکلات ، خطاها و اشتباهات یا حتی نگرانی‌هایی که در این زمینه وجود دارد کمتر کنیم ،خدمات مجریان ذی صلاح مثل نوزادی می ماند که فعلا باید تر و خشک شود از بدو کار این قضیه رو ساده نگرفتیم چه در بحث قراردادی،مدیریتی، کنترلی همه اینها را در نظر گرفتیم ولی باید جلوتر رفت هنوز خیلی کار داریم که به شرایط مطلوب برسیم.

انتظار که از همکارانی که دراین بخش کارمی کنند این است که در مطالعات و کارخود بروز و خیلی دقت داشته باشند، منتظر پیشنهادهای مفید این همکاران هستیم ، هر چقدر بتوانیم بهتر کار کنیم بحث مجریان ذی صلاح بعنوان خدمات اصیل و اصلی در سازمان جا خواهد افتاد، ولی اگر مشکلات آن بیشتر شود و نتوانیم حل کنیم و نارضایتی به وجود بیاید کار سخت می شود و آن وقت پشیمانی سودی ندارد.

مسئله مجریان ذی صلاح یکی از مسائل مهمی است که در هیئت مدیره هشتم جان گرفت و به امید خدا تمام تلاش ما این است که با تمام ظرفیت ها به صورت  ویژه ببینیم و این ویژه دیدن سبب شود که یه روزی بحث مجریان در کل ساختمان های استان نهادینه شود وفقط بحث مدیریت پیمان نباشد و بخش های دیگر هم فعال گردند.و در کل کشور هم به سمتی برویم که مجریان تاسیساتی و نقشه بردار کلید بخورد.

خدمات خاصی که سازمان  می خواهد ارائه دهد چه هستند؟

خدمات خاصی که داریم در بحث های بازرسی دوره ای لوله کشی گازو آسانسور که همکاران در رشته مکانیک پیش می‌برند بحث های خاصی هستند که باید به نوعی به نتیجه برسانیم که همه این ها شروعی باشد برای جا انداختن آرام آرام مبحث ۲۲ که تمام رشته ها به مرور و در یک افق پیش رو غعال شوند و این مسئله در سطح کشور و شورای مرکزی  و وزارت هم در حال پیگیری است که می‌تواند خدمات جدید ما را رونق افزون دهد.

خدمت جدیدی دیگر که تعریف کردیم با توجه به مشکلاتی که در بحث ساخت و سازمخصوصا ساختمان‌های قدیمی بنایی یک طبقه دو طبقه است که عملاً یا شناژ دارند یا ندارند یا ستون وسط هستند که دوستان سازه و معماری بیشتر در جریان می باشند وتمام هدف ما  این است که به صورت مقاوم سازی طبق نشریات لازم پیش رود، و این مهم راه اندازی گردد، که اضافه اشکوب ها بخصوص با تمهیدات ویژه ای مقاوم سازی تعریف شده ای احداث شوند و حتی شهروندان هم از ان استقبال نمایند.

مشکلات و ضعف های مهمی که در حال حاضر وجود دارد چیست؟

یکی از مشکلات ما درحال حاضر ضعف ما در بانک اطلاعات حرفه‌ای اعضا چه عادی و چه پروانه داراست ، مشکلات اعضای پروانه دار با توجه به وجود سامانه آفاق  کمتراست ، ولی هنوز دقیقاً  آماراعضای عادی سازمان در یک شهر را نداریم ، فقط بحث تعداد اعضا و آمار نیست، خیلی از مسائل باید در این سامانه تعریف شود که ما بتوانیم از این آمار استفاده کنیم و وضعیتمان را در بحث آموزش، شناخت اعضای شاغل وغیر شاغل ، تکمیل و ویژگی های گوناگون را دراین بانک اطلاعاتی تعریف کنیم.

حتی نیاز است وضعیت اعضا از لحاظ سن، تحصیلات و غیره ، در رشته های مختلف، در اختیار باشد تا بتوانیم بهتر برنامه ریزی کنیم ، متاسفانه از این لحاظ ضعف وجود دارد و باید این را حل کنیم و تمام تلاش ما این است که در این سال این مسئله را به شکل مناسبی پیش ببریم و بانک اطلاعات حرفه‌ای اعضا به سر و سامانی برسد از و زیر سیستم‌های سامانه‌ موجود که در اختیارداریم به نحو مطلوبی بهره ببریم.

در زمینه نیروی انسانی هم مشکل داریم گمان کنم از نظر نیروی استانی( کارکنان سازمان) آخرین باشیم. نیرو های استانی موجود تمام بار سازمان را به دوش کشیده و می‌کشند، اگر نمایندگیها را یک نفر می چرخاند در مرکز استان که حجم بیشتری کار وجود دارد و کل استان را نیز باید پوشش دهد ۲۳ نفر مشغول خدمت هستند که بسیار اندک هستند با توجه به خدمات و گستردگی خدمات سازمان ، خوشبختانه هیئت مدیره به این نتیجه رسیده است و باید به فکر راه چاره در این زمینه بود.

در خصوص رفاهیات مهندسان چه اقداماتی صورت گرفته و چه اقداماتی صورت می گیرد؟

بحث تعاونی مسکن اعضاست که چند ماهه کلید خورداست ، تعاونی مسکنی از گذشته داشتیم ، در حال حاضر با مسئولین امر در قسمت رفاه و تعاون صحبت‌های شده ،جلساتی برگزارو پیگیری های صورت گرفته است، دربحث اساسنامه تغییراتی داریم که بعد از برگزاری مجمع انشالله تعاونی عضو میگیرد و تعاونی مسکن شروع به فعالیت خواهد کرد.

 بحث دیگری که کلید خورده صندوق رفاه است ، که صندوق حمایت از حرفه مندان و پیشکسوتان سازمان است که به امید خدا طی روزهای آینده همکاران جزئیات آن را آماده می‌کنند و کلیات آن درمجامع و هیئت مدیره هشتم  مصوب شده و در صورت حل وفصل شدن جزئیات، این صندوق به سمتی خواهد رفت که اعضا هم بتوانند از این صندوق هم حمایت وهم استفاده نمایند.

در ماه ها و سنوات گذشته در زمینه ورزش مهندسان کم و بیش راضی بودند اما مهندسان انتظارات به حق دیگری دارند که گاهی  اوقات با فراز و فرود در سازمان شکل گرفته، خدمات رفاهی، مسافرتی ، همایش وجشن ها که در گذشته داشته ایم  که با توجه به ویروس کرونا در ابتدا محدودیت در این زمینه متاسفانه خوب پیش نرفته ایم، این در حالی است که کمیته رفاه و ورزش در سازمان شکل گرفته و برنامه‌های خود را قبلاً ارائه داده است. امید داریم با رفتن ویروس کرونا مسیر بازتر شود اما به نظرم دست هم روی دست نباید گذاشت و به شکل و محتوای دیگر و روش های دیگر ورود پیدا کرد.

در خصوص آموزش مهندسان چه اقداماتی انجام شده است و چه برنامه ای برای آینده دارید؟

با اینکه نیروی انسانی بسیار محدودی در آموزش سازمان داریم اما از نظر تمدید و ارتقا رتبه خوبی در کشور داریم چه به صورت حضوری چه غیر حضوری و مجازی ، اما در زمینه بازآموزی در سطح متوسطی هستیم که نیاز است روی آن بیشتر کار شود با توجه به مشکلات امروزی موضوع وبینار تقویت کنیم تا در این حوزه هم فعالیت مثبت و تاثیر گذاری داشته باشیم در هر صورت بحق  آموزش جای کار بسیار دارد و راه مقصد در این زمینه دراز است ، و هر چقدر کار کنیم زیاد نیست.

گفتگو: هادی کردعلیوند

 

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید