تاریخ: ۰:۰۶ :: ۱۳۹۹/۰۹/۱۱
چالش بزرگ در حوزه ساخت و ساز شهری

بدون شک یکی از مهمترین چالش ها و تهدیدهای ساخت و ساز شهری که دارای ابعاد مختلفی است ، به شکل های گوناگون ناهنجاری های متنوعی در زیر پوست شهرها ایجاد نموده و در کل کشور هم به نادرستی نهادینه شده است ،عدم اجرای نقشه های مصوب ساختمانی است

پایگاه خبری سنگ نوشته، یادداشت- که بر مبنای قواعد و قوانین‌مصرح معماری و شهرسازی احداث نمی شوند و به لطایف الحیل و به اجبار سیستم چندلایه ای که در حوزه ساختمان بر ما چیره شده است، تاکنون از آن عبور کرده ایم.
البته در مناطق‌محدودی از شهرها سخت گیری بیشتری داریم‌، اما آنچه برآیند موضوع می باشد، عدم اجرای نقشه های مصوب در چارچوب آئین نامه ها ، مقررات ملی ، معماری و شهرسازی در کل کشور و بخصوص لرستان است.
‌این عبور کم و بیش شامل تمامی اشخاص ذیصلاح و دستگاههای متولی مبحث مسکن و ساخت و ساز شهری‌ می شود که به دلایل مختلف و گذشت زمان سبب توقف( درجا زدن) و به عبارتی برزخ ماندن همه دست اندرکاران حوزه ساخت و ساز شهری شده است.
این (برزخِ خواسته و ناخواسته) مساله پیچیده ای به نام دو نقشه ای، چند نقشه ای و حتی بی نقشه ای!! ‌را در بین مهندسان، مالکان، مجریان، بهره برداران، شرکت های حقوقی ساختمانی ، نظارت عالیه مسکن و متولیان شهری رواج‌داده که سبب از هم گسیختگی مسوولیت ها، عدم‌پاسخ گویی و پاسکاری تمامی آنها نسبت به موضوع شده است.
این معادله پیچیده دارای مجهول های فراوانیست که هرکدام از مجهولها نیز چند بعدی هستند که در ادامه به آنها خواهیم‌ پرداخت.

مهندس سعید بارانی
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان لرستان

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید