تاریخ: ۱۶:۰۰ :: ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
ویژگی‌های اخلاقی و رفتاری «اسفندیار ملایری» را هنرمندی ممتاز کرد

فریبرز حاتمی فعال فرهنگی استان لرستان دلنوشته‌ای برای اسفندیار ملایری هنرمند فقید لرستانی نوشت و به برخی ویژگی‌های او اشاره‌ کرد.

پایگاه خبری سنگ نوشته، یادداشت- تردیدی وجود ندارد که اهل فرهنگ و هنر امروز در سوگ عزیزی نشسته‌اند که هر اندازه از خوبی‌ها و مهربانی‌ها او بازگو کنیم، نمی‌تواند تصویر تمام نمایی از خصوصیات شخصیتی آن عزیز باشد.اگرچه زمان موثر را از دست داده‌ایم و ناچار باید نبودن او را در میان خود به تجربیات قبلی‌مان بیافزاییم.

«اسفندیار ملایری» نقش ارزنده‌ای در فرهنگ و هنر این استان دارد، و کسی را نمی‌توان یافت که مهر تایید بر این موضوع ننهد، فعالیت ایشان در زمینه‌های نویسندگی، بازیگری و کارگردانی عمری طولانی و چندین دهه‌‌ای دارد، همچنین تدریس در زمینه‌های نامبرده اهتمام جدی در انتقال تجربیات با برگزاری کلاس‌های مختلف تشکیل کارگاه‌های آموزشی برای جوانان از این دست محسوب می‌شود.

 پرورش شاگردانی در قواره ملی و احاطه کامل در زمینه‌های مختلف آیینی، دفاع مقدس و اجتماعی او را به شخصیت منحصر بفردی تبدیل کرده است که در جشنواره‌های مختلف کشوری و منطقه‌ای به عنوان داوری توانمند و بدون حاشیه مطرح بود.

 شاید تا سالها نتوان تصویری را به جای ملایری در قالب سیما جایگزین کرد، تسلط کامل او بر واژگان لری، آرایه‌های مربوط به آن و از طرفی صاحب نظری وی در ادبیات معاصر بر کسی پوشیده نیست.

 به عنوان کسی که از دور دستی بر آتش داشته‌ام به کرار شاهد تلاش و علاقه‌مندی قوی او در پرداختن به موضوعات دینی بوده‌ام، بازنویسی خطبه غدیر در قالب نمایشنامه و کارگردانی نمایشی‌های آیینی را می‌توان از این دست برشمرد.

فصل دیگری از هنرنمایی مرحوم ملایری را در بازیگری مستمر او در نقش معلمی دلسوز می‌توان جستجو نمود که در این عرصه به پرورش جوانان بی شماری پرداخته است، شاگردانی که امروز در سوگ او نشسته‌ایم. 

اینک این معلم اخلاق و هنرمند وارسته در مصاف با ویروس منحوس کرونا تسلیم شد تا تلنگری باشد برای همه ما که از هر قشر و هر صنف و در هر جایگاهی که باشیم ممکن است اسیر این غول ناپیدا شویم. 

شاید اگر ما و دیگر همشهریان بیشتر به مسائل بهداشتی و پروتکل‌های موجود توجه کنیم دیگر شاهد پر کشیدن اسفندیار ملایری‌ها نباشیم.

در پایان به عنوان کسی که مدتی را در خدمت اهالی هنر لرستان بوده‌‌ام، ضایعه درگذشت اسفندیار ملایری را محضر خانواده او و جامعه هنری لرستان تسلیت می‌گویم. 

فریبرز حاتمی/ فعال فرهنگی

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید