گروه: برگزیده / خبر
تاریخ: ۲۱:۳۲ :: ۱۳۹۸/۰۸/۱۰
کامل ترین و جامع ترین نوع انفاق وقف است

حجت الاسلام طباطبایی در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه استان ضمن ارزشمند بودن انفاق برای انسان جامعترین و کاملترین نوع انفاق را وقف دانست.

به گزارش پایگاه خبری سنگ نوشته، مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان لرستان در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه استان کامل ترین و جامع ترین نوع انفاق را وقف دانست.
حجت الاسلام سید محمد طباطبایی گفت: کسانی که اموال خود را در راه خدا انفاق می کنند چه شبانه و چه روزانه و چه بصورت مخفیانه و یا آشکارا اجرشان نزد خداوند متعال محفوظ خواهد بود. البته انفاق در خفا به اخلاص نزدیک تر است و در آشکارا باعث تشویق دیگران می شود.
وی افزود: خداوند کسانی که انفاق نمی کنند را تهدید میکند و در آیه ۳۴ و ۳۵ سوره مبارکه توبه هشدار می دهد: کسانی که طلا و نقره جمع می کنند و در راه خدا انفاق نمی کنند منتظر عذاب الیم باشند. و همین طلا ونقره آنها همچون آتشی گداخته آنها را می سوزاند.
وی همچنین گفت: خسارتمندترین افراد کسانی هستند که تلاششان در همین دنیا گم می شود و سرمایه شان در همین دنیا از بین می رود.
مدیر کل اوقاف لرستان خاطر نشان کرد: در انفاق کردن باید از یکدیگر سبقت بگیریم چرا که شیطان در کمین است و نمی گذارد انسان انفاق کند و انسان هم تا زمانی که زنده است بهتر است انفاق کند چرا که در روایات آمده: کسی که در زمان حیات خود یک آجر در راه خدا بدهد بهتر است از کسی که بعد از حیات خود تمام اموال خود را انفاق کند.
حجت الاسلام طباطبایی به انواع انفاق اشاره و گفت: انفاق انواع و اقسامی دارد. کامل ترین و جامع ترین نوع انفاق وقف است زیرا در انفاق انسان یکبار مال خود را در راه خدا می دهد ولی در وقف انسان ماندگار و ابدی می شود. وقف وسیله ای برای ابدی نمودن انسان است. کسی که وقفی را انجام می دهد تا ابد برایش ثواب نوشته می شود. به عنوان مثال کسی که مسجدی ساخته و آن را وقف کرده تا زمانی که در آن مسجد نماز خوانده می شود برای شخص واقف نیز ثواب می نویسند.
وی به وقف هایی که در گذشته های دور صورت گرفته اشاره و گفت: واقفینی در استان بودند که وقف آنها به ۲۰۰ یا ۳۰۰ سال پیش و یا بیشتر برمی گردد و امروز با گذشت این همه سال مردم از خدمات وقف آنها بهره مند می شوند ضمن اینکه برای واقف نیز ثواب نوشته می شود. و این همان ارزش وقف است که ماندگار است.
حجت الاسلام سید محمد طباطبایی تصریح کرد: کسی که وقف می کند:
١- خودش را مورد رحمت الهی قرار می دهد.
٢- اموال خودش را با برکت می کند.
٣- نامه اعمالش پس از مرگش بسته نمی شود.
۴- در زمره متقین قرار می گیرد.
۵- پاره ای از مشکلات جامعه را حل می کند.
۶- در قیامت هم نه حزنی دارد و نه خوفی.
انسان با وقف برای نیازمندان, ایتام, ,ازدواج جوانان و مواردی از این قبیل پاره ای از مشکلات جامعه را حل می کند.
مدیر کل اوقاف لرستان به سه وظیفه اوقاف اشاره و گفت: وظیفه اول بحث قرآن است که از مسابقات قرآن در مرحله شهرستانی گرفته تا مسابقات استانی و کشوری و بین المللی توسط سازمان اوقاف برگزار می شود و همچنین برگزاری کلاس های حفظ قرآن در سطح استان. وظیفه دوم: بقاع متبرکه و معرفی امامزادگان به مردم و بهسازی و بازسازی بقاع با کمک مردم و خیرین و وظیفه سوم در خصوص موقوفات است که در وهله اول حفظ, حراست و نگهداری و توسعه موقوفات و در وهله دوم اجرای دقیق نیات واقفین می باشد.
حجت الاسلام طباطبایی تاکید کرد: واقفینی بودند که در گذشته های دور وقف هایی را انجام داده اند و ما در اوقاف وظیفه داریم به عنوان نماینده به نیت واقف عمل کنیم که به عنوان نمونه وقف هایی داشتیم که نیت واقف مربوط به حضرت سیدالشهدا(ع) بوده است و اداره کل اوقاف نیز با توجه به موکبی که در سامرا برپا کرده بود از محل نیات موقوفات مرتبط و کمک های مردمی و خیرین هزینه های آن را انجام می داد.
وی در پایان به این نکته اشاره که ممکن است برخی تمایل به وقف داشته باشند ولی توان مالی بالا نداشته باشند گفت: در این خصوص اداره کل اوقاف بر اساس وظیفه خود وقف مشارکتی را پیشنهاد می دهد که وقف مشارکتی به این صورت هست که چندین نفر با هم بصورت مشارکتی در یک وقف شریک می شوند. مثل مشارکت افراد در ساخت مسجد و وقف کردن آن.

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید