تاریخ: ۲۰:۳۵ :: ۱۳۹۹/۰۴/۱۶
‍ نظام بانکی و کرونا

شهرام شرفی- قابل پیش‌بینی است وقتی در یک شعبه بانکی ازدحام جمعیت و عدم رعایت فاصله فیزیکی بین افراد (فاصله اجتماعی) به وجود می‌آید سرعت انتقال بیماری واگیردار کرونا هم افزایش می‌یابد. مدیریت شعب بانک‌ها باید روی این موضوع تمرکز کنند که چه باید کرد تا ازدحام جمعیت در یک محیط بسته ایجاد نشود؟

گزارش پایگاه خبری سنگ نوشته،یادداشت- بانک‌ها از جمله محیط‌هایی هستند که روزانه بایستی به صورت اساسی، ضدعفونی شوند. همچنین سیستم نوبت دهی مراجعه‌کنندگان نباید به گونه‌ای باشد که باعث شکل‌گیری صف طولانی انتظار بشود.
هرچه جمعیت بیشتری در شعبه بانکی شکل بگیرد کرونا هم به سرعت شیوع پیدا می‌کند.

استفاده از ماسک برای همه مراجعه‌کنندگان الزامی است. همچنین گاهی همین لایه‌های پلاستیکی یا شیشه‌ای که در باجه‌های بانکی ایجاد شده است به علت تماس بیش از حد تعداد زیاد مراجعه‌کننده، خودشان به محل تجمع ویروس کرونا تبدیل می‌شوند. پس، نیاز است به صورت روزانه ضدعفونی کامل محیط بسته، صورت گیرد.

نظام بانکداری الکترونیکی بایستی به سرعت در جامعه نهادینه شود. عمده خدمات بانکی می‌بایست از طریق تلفن، اینترنت و خدمات الکترونیکی انجام بشوند. چرا در این شرایط خطرناک شیوع بیماری کرونا، باز هم شاهد هستیم که ازدحام جمعیت در برخی شعبه‌های بانکی وجود دارد؟!
از یک طرف گفته می‌شود ما در شرایط هشدار یا قرمز شیوع بیماری کرونا هستیم از طرف دیگر، روزانه شاهد ازدحام جمعیت در شعبه‌های بانکی هستیم!

استفاده از یک خودکار در بانک‌ها نباید برای تعداد زیاد جمعیت باشد؛ اگر شهروند بتواند امورات بانکی خودش را از طریق خدمات غیرحضوری انجام بدهد چه نیازی است به شعبه بانکی مراجعه کند و دقایق طولانی در یک محیط بسته در انتظار بماند که خودش باعث تشدید شیوع کروناست.
بسیاری از خدمات بایستی از طریق خودپردازها (فضای باز دارای گردش هوا) انجام شوند.

۶ـ محیط بسته شعبه بانکی بایستی دارای سیستم پیشرفته تهویه هوا باشد؛ همچنین تعداد کارمندان باجه‌ها در تناسب با انبوه مراجعه‌کنندگان باشد به گونه‌ای که مراجعه‌کننده مجبور نشود دقایق طولانی در نوبت انتظار در یک محیط بسته باقی بماند.
اشاره شد که بایستی زیرساخت‌های انجام خدمات بانکی به صورت غیرحضوری را توسعه داد تا شهروند مجبور نشود حتماً برای واریز یک مبلغ یا هر کاری دیگری به بانک مراجعه کند.

می‌توان در ورودی شعبه‌های بانکی به ویژه شعبه‌های دارای درجه بالای مراجعه کننده دستگاه تب‌سنج و غربالگری اولیه راه‌اندازی کرد.
اما همانگونه که توضیح داده شده بهترین، اثرگذارترین و زیربنایی‌ترین راهکار، این است که مردم، بخش عمده امورات بانکی و مالی خود را به صورت غیرحضوری انجام بدهند و زیرساخت‌های لازم در این زمینه به سرعت، اجرایی شوند.

مکانی که هر روز شلوغ است همچون یک شعبه بانکی، می‌تواند به صورت یک کانون خطرناک دائمی شیوع کرونا عمل کند. پس، ضرورت دارد اقدامات ویژه در بانک‌ها انجام شود یا اقدامات انجام شده، تقویت و تشدید شوند (با تأکید بر مفهوم دولت الکترونیک).

سیاست اعمال محدودیت‌ها بایستی با تمرکز بر روی کانون‌های شیوع بیماری کرونا و محل‌های ازدحام جمعیت صورت گیرد؛ برای نمونه، بانک‌ها متأسفانه به محل‌های ازدحام جمعیت در شرایط فعلی تبدیل شده‌اند.

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید