تاریخ: ۹:۵۲ :: ۱۳۹۹/۰۱/۱۴
روزانه ۱۵ هزار نفر بر اثر ویروس گرسنگی می میرند

مرگ فقرا صدا ندارد!

پایگاه خبری سنگ نوشته، مصاحبه- علی محمدی فر با بیان این مطلب گفت: بر اساس آمارهای صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسف) روزانه ۱۵ هزار کودک در در جهان بر اثر گرسنگی می میرند‌ ، این در حالی است که آمپول ویروس گرسنگی (غذا) وجود دارد!
این اقتصاددان جوان در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت : سوال من این است که چرا در ایران و جهان ستاد مبارزه با فقر تشکیل نمیشود؟! چرا رسانه ها و دولتمردان نسبت به خطر شیوع ویروس فقر و تلفات انسانی ناشی از آن که خیلی بیشتر و خطرناک تر از میزان مرگ و میر ویروس کرونا است خاموش و بی تفاوت هستند؟!

وی،افزود: پاسخ این سوال روشن است و آن هم این است که ویروس گرسنگی صاحبان ثروت و قدرت را تهدید نمی کند و خطر ویروس گرسنگی فقط متوجه افراد فقر است که صدای شان به جای نمی رسد و تربیون و رسانه ای در اختیار ندارند!

این اقتصاددان جوان عنوان کرد: کل ثروت جهان حدود ۸۶ تریلیون دلار است که ۷۵درصد از این ثروت بین ۱۵ کشور در گردش است و در این بین کشور آمریکا با حدود ۲۰/۴۹ درصد و چین با ۱۳/۶۱ درصد و ژاپن با ۴/۹۷ درصد رتبه های اول تا سوم را در اختیار دارند و کشور ایران با داشتن ۱ درصد از جمعیت جهان فقط حدود یک دهم درصد از ثروت جهان را در اختیار دارد و جزو کشورهای با درآمد متوسط رو به پایین محسوب می شود.

وی اضافه کرد: علت این جایگاه این است که ما در هیچ دوره ای از تاریخ طولانی کشور تولید کننده ثروت نبوده ایم و تکیه ما بر استفاده از ثروت های خدادادی و منابع طبیعی و زیر زمینی بوده است.

محمدی فر ادامه داد: تقسیم ثروت به هیچ وجه در جهان عادلانه نیست به نحوی که ۸۲ درصد ثروت جهان در اختیار ۱ درصد از جمعیت کره زمین است و دارایی های ۲۶ نفر در جهان به اندازه ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون نفر از مردم جهان می باشد و مطابق آمارهای منتشر شده در سال ۲۰۱۸ ثروتمندان هر روز بر ثروت شان افزوده می شود و فقرا هر روز فقیرتر از دیروز میشوند.

این اقتصاددان کارآفرین گفت: تقسیم نا عادلانه ثروت فقط مختص جهان نیست و بی عدالتی در توزیع ثروت به کشورها هم سرایت کرده است به نحوی که مطابق آمار ها ۴۳ درصد ثروت در کشور آمریکا در اختیار ۱ درصد از افراد است و ۵۰ درصد از جمعیت آمریکا فقط صاحب ۱ درصد ثروت آن کشور هستند و این اوج فاصله طبقاتی و فاصله غنی از فقر و بی عدالتی در توزیع ثروت در آمریکا است که گرسنگی و سوء تغذیه تنها یکی از تبعات این بی عدالتی است.

محمدی فر بیان کرد :حدود ۸۵۰ میلیون نفر انسان گرسنه در جهان وجود دارد که در این بین کشور هند بیشترین تعداد گرسنگان جهان را دارد به طوری که از هر ۴ نفر انسان گرسنه در جهان یک نفر هندی است و مطابق شاخص های جهانی گرسنگی ، کشور ایران طی سالهای ۱۹۹۰ و ۱۹۹۵ و ۲۰۰۰ به ترتیب ۸.۵ درصد درصد ۷.۲۴ درصد و ۶.۱ درصد گرسنگی (حدود ۴ تا میلیون انسان گرسنه) در ردیف کشورهای با گرسنگی متوسط در این سالها می باشد.

این اقتصاددان کارآفرین‌، گفت: ‌وقتی از خط گرسنگی می گویم به این معناست که یک خانوار حتی نمی‌تواند هزینه های زندگی و غذایش را تأمین کند و این روزها خانوارهلی زیادی وجود دارند که در آمدشان کفاف تامین سبد حداقلی غذای شان را نمی دهد و دچار سوء تغذیه هستند.

محمدی فر با بیان اینکه سیستم های اقتصادی ناعادلانه علت اصلی فرق و گرسنگی در جهان می باشند ،،تصریح کرد :عملکرد ناعادلانه سیستم های اقتصادی و سیاسی جهان و کنترل بر روی منابع و درآمد مبتنی بر قدرت نظامی سیاسی و اقتصادی که به طور معمول در دست یک گروه اقلیت می باشد و سهم کمتری را برای گروهی که در پایین‌ترین طبقات جامعه زندگی زندگی می کنند در نظر می‌گیرد .

وی عنوان کرد : مطابق آمارهای سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد( فائو ) بیش از ۸۲۱ میلیون نفر در جهان از گرسنگی رنج می برند و و بیش از ۱۵۱ میلیون کودک زیر ۵ سال از سوء تغذیه و رشد ضعیف رنج می برند و هر ۵ ثانیه یک کودک به دلیل گرفتگی جان خود را از دست می دهد.

این اقتصاددان لرستانی در پایان گفت: به رهبر فرزانه و حکیم انقلاب بعنوان یک کارشناس در حوزه اقتصاد که روزگاری، درد فقر و محرومیت را چشیده ام پیشنهاد می کنم پس از شکست ویروس منحوس کرونا در اولین فرصت دستور تشکیل کمیته مبارزه با فقر با حضور سران سه قوه و همه امکانات کشور را صادر بفرمائید و با همه قوا به جنگ ویروس مهلک و کشنده فقر و گرسنگی برویم و مطمئنا ” با تلاش و همت و توکل به خدا پیروز خواهیم شد.

به امید آن روز که هیچکس گرسنه سر بر بالین نگذارد و شاهد جهانی باشیم که انسانها به سطح زندگی شایسته ای توام با سلامتی و شادی دسترسی داشته باشند.

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید