گروه: برگزیده / خبر
تاریخ: ۹:۴۲ :: ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
روابط عمومی؛ علم مردم داری

27 اردیبهشت از سوی انجمن جهانی روابط عمومی یکی از پاسداشت های اجتماعی است که زندگی در عصر مدرنیته را تسهیل می نماید.ارتباطات ریشه در تاریخ بشریت دارد و به نوعی همه ی ابعاد زندگی فردی و اجتماعی را تحت تاثیر قرار می دهد.

پایگاه خبری سنگ نوشته، یادداشت- در هزاره سوم که به عصر ارتباطات مشهور شده جوامعی در راه توسعه همه جانبه موفق عمل می نمایند که ارتباطات مناسب،قوی،دقیق،علمی با زیرساخت های پیشرفته رابا جامعه درونی و نظام بین الملل تقویت ندارد.بدون شک عصر ارتباطات بخش عمده ای از آن در بستر دیجیتال با خصوصیات خاص اجتماعیش آمیخته شده ویژگی هایی چون گستردگی،فراگیری،تولید محتوا توسط شهروندان،تشکیل جوامع مجازی،تبلیغات،انحرافات و سو استفاده سبب شده تا دولت ها در چالش با عصر ارتباطات به فراخور موقعیت و نوع حکومت استراتژی و برنامه های محدویتی چون کاهش سرعت اینترنت،پارازیت،فیلترینگ و… را در دستور کار قرار بدهند.از طرفی سازمان ها دولتی،شرکت ها،موسسات خصوصی و همه ساختار جامعه نیازمند مشارکت مردم در پیشبرد اهداف و اجرای سیاست های مورد نظر می باشد.روابط عمومی به عنوان یک تسهیل گر و کنشگر اجتماعی نقش موثری در بهبود فضای ارتباطات دو سویه جامعه و سازمان می تواند ایفا نماید.

روابط عمومی علم مردم داری

روابط عمومی دربدو پیدایش صرفاً به دنبال متقاعدسازی مخاطب و همراه ساختن او با اهداف سازمان و در واقع ابزار تبلیغ و ایفای نقش رسانهای بوده است.در شرایط کنونی بسط عقلانیت و حفاظت از این سرمایه بشری نیازمند یک برنامه مبتنی بر مردم داری و شفاف ساز ی می باشد که با در نظر گرفتن شرایط موجود این وظیفه خطیر دشوار می نماید اگر چه با تلاش و نگرش نو می توان به برخی از موفقیت ها ی اجتماعی نظیر ارتقا سرمایه اجتماعی به ویژه اعتماد عمومی برای سازمان نائل شد.

روابط عمومی دروازه بان مدیران

متخصصان مدرن، روابط عمومی ۵۳ وظیفه روابط عمومی را در شش طبقه ی: سمعی و بصری،ارتباط رسانه مردمی، انتشارات،تبلیغات و تشریفات ،مطالعات و برنامه ریزی ترسیم نموده و انجام هر یک از فعالیت های فوق حائز اهمیت می باشد و از شاخص های ارتقای اجتماعی سازمان محسوب می شود.اما امروزه به دلایل متعدد روابط عمومی تبدیل به دروازه بان مدیران فرادست شده و بنظر می رسد کمتر در حوزه های مرتبط با مردم و دفاع از حقوق عامه و سایر کارکنان و اهداف سازمانی گام بر می دارند.مهمترین شاخصه این رفتار سازمانی را می توان در نقد عملکرد مدیران و موضع گیری روابط عمومی در مقابل رسانه های ارتباط جمعی مشاهده کرد.

روابط عمومی ابزار مدیریت

روابط عمومی مهمترین ابزار مدیران در مواجه با بحران‌ها و چالش‌ها محسوب می شود.روابط عمومی که بر اساس تخصص،تجربه خلاقیت و نبوغ فکری به عنوان مشاور وامین سازمان فعالیت می کند در کوران حوادث اجتماعی برون سازمانی و درون سازمانی با استفاده از ابزار علمی سیستماتیک و فعال با تحلیل وضعیت موجود و استراتژی سازمان نقش موثری ایفا می نماید.در حالیکه مدیران به هر دلیل از ظرفیت های نیروی انسانی متخصص استفاده نکنند خود و سازمان را با چالش مواجه و زمین مدیریت را برای بازی منتقدین و امتیاز گرفتن مهیا می نمایند.مدیران توجیه گر و سواد کم رسانه ایی با انتظارات سطحی از روابط عمومی تنها به توجیه گری و کنترل پلیسی روی می آورند.

ارتقا جایگاه روابط عمومی

روابط عمومی به عنوان مهمترین رکن ارتباطی در سازمان نیازمند جایگاه مناسب و تبیین وظایف اصلی توسط مدیران و برنامه ریزان سازمانی است. مدیران توانا و شایسته مردم دار در یک سیستم سازمانی با اهداف، خط مشی و چشم انداز مناسب با حمایت از مدیر روابط عمومی و ارتقا جایگاه اجتماعی تلاش می نمایند با استفاده از ابزار قدرتمند ارتباطات سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی را جلب نموده راه رسیدن به اهداف سازمانی را هموار نمایند.

حرکت در بستر تبلیغات

حرکت در بستر تبلیغات صرف و فراموش کردن بازخورد های فعالیت تبلیغاتی همانند حرکت با سرعت بالا در یک جاده یک طرفه بن بست محسوب می شود.ضروری بنطر می رسد در شرایط فعلی اولین پیش شرط فعالیت روابط عمومی وبه ویژه مدیران سازمان به عنوان سخنگویان رسانه ایی همواره بر مبنای احترام به افکار عمومی و نیاز سنجی واقعی برای پاسخگویی به مطالبات مردمی، محتوا تولید نموده و بطور مداوم بسان یک کنشگر اجتماعی در جامعه حضور یافته و نتایج برنامه های تبلیغی را مشاهده نمایند.

سخن آخر:

در سال های اخیر به برکت وجود شبکه های اجتماعی و رشد روز افزون کمی و کیفی رسانه های ارتباط جمعی و همچنین نیاز مدیران حداقل به بیان عملکردها و اقناع افکار عمومی در دهه های اخیر شاهد فعالیت متنوع روابط عمومی سازمان ها بوده ایم امروز بخش خصوصی و رقابت شرکت های تبلیغاتی در اخذ سفارش از روابط عمومی یک فرصت مناسب را پیش رو قرار داده از طرفی کنشگران اجتماعی و خبرنگاران را باید یک سرمایه گرانقدر برای پیشبرد اهداف سازمانی و خط مشی های روابط عمومی به شمار آورد.آنچه مهم است نحوه تعامل و بهره برداری از فضای حاکم بر جامعه است که در درجه اول مدیران از پوسته توجیه گری و تبلیغات انحصاری و عکس های الوان مطبوعاتی و گزارش های ارقامی بیرون بیایند و با نگرش علمی در انتخاب نیروی کارآمد،متخصص،مردم دار وانعطاف پذیر برای انتصاب در حوزه و در درجه دوم حمایت،ارتقا جایگاه ،شفاف سازی،تعامل با رسانه و تامین ابزار لازم وانگیزه برای متولیان روابط عمومی فراهم تا مهمترین دستاورد سازمان که همان سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی است تقویت شود.

بهنام فروتن نیا
تحیلگر و نویسنده
۹۸/۲/۲۷

بازگشت به خانه
برچسب ها:

پاسخی بگذارید