تاریخ: ۱۵:۲۳ :: ۱۴۰۲/۱۲/۲۱
گرگر باز هم خبرساز شد

به گزارش پایگاه خبری سنگ نوشته ، ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های خارجی منتشر شده که در آن جوانی برای رفتن به آن سوی رودخانه از گرگر استفاده می‌کند، این فیلم که مربوط به منطقه عشایری تله زنگ لرستان است واکنش‌های متعددی را به دنبال داشته است.

به گزارش وارک نیوز ، ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های خارجی منتشر شده که در آن جوانی برای رفتن به آن سوی رودخانه از گرگر استفاده می‌کند، این فیلم که مربوط به منطقه عشایری تله زنگ لرستان است واکنش‌های متعددی را به دنبال داشته است.

کاربران شبکه‌های اجتماعی در واکنش به این فیلم از عدم جاده دسترسی و خطر احتمالی سقوط عشایر از گرگر می‌گویند.

البته این اولین بار نیست که گرگر خبر ساز می‌شود سال گذشته همین موقع بود که خبر سقوط گرگر جان یک خانواده الیگودرزی را گرفت، قطع شدن انگشت روستائیان و عشایری که از گرگر استفاده می‌کنند هم هر از گاهی تیتر رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی می‌شود.

در برخی از مناطق ایران مانند روستاهای لرستان مردم روستا برای تردد و عبور از رودخانه‌ها، به دلیل نبود پل مجبور به استفاده وسیله‌ای شبیه تله کابین به نام گَرگَر می‌شوند.

گرگر طناب سیمی ضخیمی است که در محل اتصال دو قرقره آهنین دارد و برای استفاده باید بر آن نشست و به‌وسیله دست قرقره‌ها را به حرکت درآورد.

مدیر کل امور عشایری لرستان پس از مشاهده فیلم که برای او ارسال کرده بودیم با خبرنگار فارس تماس گرفت و توضیحاتی را مطرح کرد.

هوشنگ نورمحمدی می‌گوید: وجود گرگر به عنوان یک وسیله برای جا به جایی عشایر، دام و آذوقه مورد نیاز در مناطق دور دست و صعب العبور طبیعی است.

او می‌گوید: تا جایی که توانسته‌ایم راه دسترسی و جاده برای عشایر ایجاد کرده‌ایم، همین سال گذشته ۱۵۰ کیلومتر جاده مرمت و نگهداری کرده‌ایم، در بعضی مناطق دور دست و صعب العبور با هلیکوپتر وسایل را جا به جا کرده‌ایم.

به گفته مدیرکل امور عشایری لرستان در ۲۵ نقطه از سطح استان برای عبور عشایر از عرض رودخانه گرگر احداث کرده‌ایم، چون امکان احداث جاده در این مناطق وجود ندارد.

نورمحمدی می‌گوید: کار دیگری هم نمی‌شود انجام داد چون همانطور که اشاره کردم مناطق بکر و دور دست هستند و حتی محیط زیست و منابع طبیعی اجازه راه شکافی نمی‌دهد.

او معتقد است: اگر نکات ایمنی رعایت شود خطری افرادی که از گرگر استفاده می‌کند را تهدید نمی‌کند، اداره کل امور عشایری هم در فواصل مختلف این گرگرها را چک می‌کند.

مدیرکل امور عشایری لرستان می‌گوید: استفاده از ماشین هم در صورتی که موارد ایمنی رعایت نشود منجر به بروز حادثه می‌شود، گرگر وسیله خوبی است اگر نکات ایمنی توسط افرادی که از آن استفاده می‌کنند رعایت شود.

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید