تاریخ: ۱۲:۴۹ :: ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
بیماری قارچ سیاه چیست؟/ یک عفونت قارچی جدی است که عموماً در افرادی که سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند بروز پیدا می‌کند

در روزهای اخیر شاهد افزایش شیوع قارچ سیاه در سطح دنیا هستیم و در عین حال مواردی از این بیماری در سح کشور نیز مشاهده شده است. در همین راستا بسیاری از مردم هنوز اطلاعات دقیقی در خصوص قرچ سیاه ندارند و همین موضوع باعث نگرانی بیش از پیش آنها در مورد این بیماری شده است.

به گزارش پایگاه خبری سنگ نوشته، بر این اساس دکتر حسین شایسته معاون درمان بیمارستان شفا در مورد قارچ سیاه اظهار داشت: موکورمایکوزیس که قبلاً با نام زیگومیکوزیس و گاهی قارچ سیاه نیز نامیده می‌شد، یک عفونت قارچی جدی است که عموماً در افرادی که سیستم ایمنی ضعیف تری داشته و توان مبارزه کمتری با عفونت دارند بروز می‌کند که نشانه‌ها به بخشی از بدن آلوده شده بستگی دارد.

وی افزود: این ماده معمولاً سینوسها و مغز را آلوده کرده و منجر به آبریزش بینی، تورم و درد یک طرفه صورت، سردرد، تب و بافت‌مردگی می‌شود. انواع دیگر بیماری ممکن است ریه‌ها، معده و روده‌ها و پوست را آلوده کند.

معاون درمان بیمارستان ۳۱۶ تخت خوابی شفا گفت: این بیماری به‌طور کلی با تنفس، خوردن غذای آلوده یا قرار گرفتن هاگ‌هایی از نوع سنجاقی در یک زخم باز گسترش می‌یابد. این قارچ‌ها به‌طور مکرر در تجزیه مواد آلی مانند میوه و سبزیجات پوسیده، برگ و کود حیوانی وجود دارند، اما معمولاً افراد را تحت تأثیر قرار نمی‌دهند و بین افراد منتقل نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: عوامل بیماری‌زا شامل ابتلا به دیابت، لنفوم، پیوند اعضا، ایدز و کورتیکواستروئید یا مصرف داروی‌های سرکوب‌کننده سیستم ایمنی طولانی مدت است. تشخیص توسط بیوپسی و بافت‌برداری انجام می‌شود و با استفاده از تصویربرداری می‌توان میزان بیماری را تعیین کرد.

دکتر شایسته در خصوص راه های درمان بیماری قرچ سیاه نیز عنوان کرد: درمان به‌طور کلی با آمفوتریسین بی و دبریدمان است. اقدامات پیشگیرانه شامل استفاده از ماسک در مناطق با گرد و غبار، جلوگیری از تماس با ساختمانهای آسیب دیده از آب و محافظت از پوست در برابر قرار گرفتن در معرض خاک مانند هنگام باغبانی یا برخی کارهای خاص در فضای باز است. این ماده به سرعت پیشرفت می‌کند و تقریباً در نیمی از موارد سینوس و تقریباً همه موارد از نوع گسترده کشنده است.

وی یادآور شد: موکورمایکوزیس نادر است و کمتر از ۲ مورد در یک میلیون نفر در سان فرانسیسکو به آن مبتلا هستند. با این حال، حدود ۸۰ برابر شیوع آن در هند است.

معاون درمان بیمارستان ۳۱۶ تخت خوابی خرم آباد در ادامه افزود: افراد در هر سنی ممکن است تحت تأثیر قرار بگیرند، از جمله نوزادانی که به صورت زایمان زودرس به دنیا آمده‌اند.

وی در خصوص پیشینه این بیماری نیز بیان کرد: اولین مورد موکورمایکوزیس احتمالاً موردی بود که توسط فردریش کوچن مایستر در سال ۱۸۵۵ کشف شد. این بیماری در رخدادهای طبیعی نیز گزارش شده‌است. زمین‌لرزه و سونامی ۲۰۰۴ اقیانوس هند و گردباد میسوری ۲۰۱۱ از جمله انهاست.

شایان ذکر است در طی دنیاگیری کووید-۱۹ در هند، در ماه دسامبر سال ۲۰۲۰ تعدادی از موارد مرتبط با شیوع این بیماری گزارش شد.

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید