تاریخ: ۱۸:۰۰ :: ۱۳۹۹/۱۱/۰۲
ثبت اسناد و املاک لرستان در خصوص توزیع آگهی های ثبتی روزنامه ها شفاف سازی کند/ از سازمان بازرسی انتظار داریم بجد به این مساله ورود کند

طبق رصد سامانه جامع رسانه های کشور، توزیع آگهی های ثبتی جهت چاپ در روزنامه های سراسری و هفته نامه های محلی توسط اداره کل ثبت اسناد و املاک هر استان انجام می شود، اما این تخصیص آگهی سالهاست که با احجاف عیانی مواجه است به عنوان مثال فقط تعدادی رسانه خاص مورد توجه اداره ثبت اسناد و املاک قرار گرفته اند و مابقی به ندرت ویا اصلا آگهی دریافت نکرده اند! ثبت اسناد و املاک لرستان چه دلیلی برای این اجحاف دارد؟!

پایگاه خبری سنگ نوشته-یادداشت، نرگس سپه وند- چرا یک‌ روزنامه در طول سال صدها آگهی ثبتی دریافت کند و دیگری هیچ! اینجا مصداق همان مثل معروف لرستان است یکی به رنج و یکی به گنج! در حالیکه زحمت و رسالت همه نشریات یکسان است و اداره ثبت اسناد و املاک لرستان نیز موظف به رعایت عدالت در تخصیص آگهی به قشر تاثیرگذار رسانه است.
حدود دو سال پیش بنده شخصا در پایگاه خبری سنگ نوشته چندین بار این مساله را پیگیری کردم. اداره فرهنگ‌و ارشاد اسلامی لرستان اعلام کرد که طبق سامانه جامع رسانه های کشور، دستگاه توزیع کننده آگهی ها اداره ثبت است. اداره ثبت اسناد گردن مشکلات رویه سیستمی انداخت و اینکه اداره ارشاد لیست کامل نشریات را باید ارسال کند، این کار انجام شد. سری بعد لیست کشوری را بهانه کردند و یا این عبارت که دست تهران است نه ما! و هر سال دوباره آگهی ها سهم همان عده خاص سابق می شد. حتی جهت روشن شدن مساله از طریق کافینت ها هم پیگیر شدیم که چرا سیستم شما فقط برای عده خاصی از روزنامه ها درخواست چاپ آگهی رزرو می کند و اینجا هم اظهار بی خبری کردند!
بعدها نجواهایی به گوش رسید که تخلف در حد تبانی و اخذ درصد مشترک به منظور ثبت لیست سفارشی رسانه ها و عوامل توزیع کننده آگهی ها است. اما در نهایت شماری که ذی نفع بودند سکوت کردند و خیلی ها هم‌ به جواب مشخصی نرسیدن چون هیچ مقام قضایی و بازرسی محکمی نسبت به شفاف سازی در این مساله ورود پیدا نکرد.
گروهی از دوستان هم گفتند: همه زحمت می کشیم این توزیع نادعالانه حرام است و حوصله پیگیری نداریم شاید مبلغ ۳۰۰ یا ۱۵۰ هزارتومانی هر آگهی ثبتی بی اهمیت جلوه کرد اما امسال با رصد اکثر اهالی رسانه نارضایتی ها بیداد می کند. آیا تخصیص ۴۰۰ آگهی ثبتی با قیمت هر کدام ۳۰۰ هزار تومان برای یک روزنامه گنج و برای دیگری که یک ریال نگرفته، رنج نیست!

لازم به ذکر است؛ به نقل از سلام زاگرس، تحقیقات میدانی تعداد انگشت شماری از نشریات بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ آگهی ثبتی از ابتدای امسال تاکنون دریافت کرده اند و اکثر نشریات، کمتر از ۵ مورد و برخی هم سهمشان از این مدل توزیع، هیچ بوده است.نکته جالب این اتفاق که با یک جستجوی کوچک در آمار کشوری برخی از رسانه قابل دسترسی است، به این نتیجه رسیده ایم که حدود ۳ دفتر سرپرستی نشریه در لرستان ۲۵ درصد آگهی های ثبتی نشریه سراسری را از لرستان تامین کرده اند.‌ با یک حساب و کتاب کوچک، دریافتی همین انگشت شمار نشریات خاص،از ۳۰ میلیون تومان تا ۱۰۰ میلیون تومان بوده و اکثر نشریات ۱۰۰ هزار تومان نصیبشان شده است.

با این اوصاف ضرورت دارد ریاست محترم قوه قضاییه، مدیرکل، حراست و بازرسی ثبت اسناد و املاک لرستان و سازمان بازرسی بجد به این مساله ورود کنند و به این بی عدالتی پایان دهند.

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید