40درصد شهر خرم‌آباد از طریق چشمه‌ها تامین آب می‌شود
تاریخ: ۱۷:۰۵ :: ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
زنگ خطر در تأمین آب شهر خرم آباد به صدا درآمد

در حالی زنگ خطر بحران آب در دیار چشمه‌ها به صدا درآمده که ۴۰ درصد شهر خرم‌آباد از طریق چشمه‌ها تامین آب می‌شود و عدم مدیریت مصرف، تامین آب شرب را با مخاطره مواجه خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری سنگ نوشته، به نقل از مهر- شهر خرم آباد دارای سراب‌ها و چشمه‌هایی با آب گواراست که نظیرشان در کمتر شهری وجود دارد، از تعداد ۱۰ دهنه سراب‌های منطقه، ۵ دهنه سراب، بنام سراب‌های گلستان، مطهری، کیو، گرداب سنگی و دارایی در داخل شهر خرم آباد قرار دارند.

خطر بحران آب برای دیار چشمه‌ها

این روزها که شاهد خشکسالی و بی آبی در مناطق مختلف لرستان هستیم و رودخانه‌های استان یکی پس از دیگری خشک و سطح آب‌های زیر زمینی به شدت کاهش پیدا کرده است، زنگ خطر کمبود آب برای دیار چشمه‌ها یعنی شهر خرم آباد نیز به صدا درآمده است.

خطر بحران آب در دیار چشمه‌ها/ مصرف مدیریت نشود دچار مشکل می‌شویم

به گفته متولیان، منبع تأمین آب ۴۰ درصد شهر خرم آباد چشمه‌ها و ما بقی نیز چاه‌های اطراف شهر است و اگر مردم در مصرف آب شرب صرفه جویی نکنند ممکن است با چالش جدی در رابطه با بحث تأمین آب شهر خرم آباد مواجه شویم.

هدف ما مدیریت شرایط است

مهدی بابایی مدیر روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب لرستان در این رابطه در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در حال حاضر خوشبختانه چشمه‌های شهر خرم آباد خشک نشده است اما پیش بینی ما با توجه به وضعیت «کشکان»، اطراف و روستاهایی که تحت پوشش ما نیستند و… ممکن است، با مشکل مواجه شویم.

وی با بیان اینکه اینها یک التیماتوم و خطر محسوب می‌شوند، عنوان کرد: در حال حاضر ما با حداکثر ظرفیت از این چشمه‌ها برای تأمین آب شهر استفاده می‌کنیم، اما هدف ما این است که شرایط را مدیریت کنیم و خدایی ناکرده چشمه‌ها کاهش آبدهی پیدا نکنند.

خطر بحران آب در دیار چشمه‌ها/ مصرف مدیریت نشود دچار مشکل می‌شویم

مدیر روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب لرستان بیان داشت: اگر سطح چشمه‌ها کاهش پیدا کند به دلیل اینکه منبع تأمین آب بخش اعظمی از شهر خرم آباد چشمه «گلستان» و مطهری است، قطعاً در بحث توزیع آب شرب احساس خطر می‌توانیم داشته باشیم.

الان آب اضافه و سرریزی وجود ندارد

بابایی با تاکید بر اینکه فعلاً شرایط، عادی است اما نیاز به مدیریت مصرف و همکاری مردم داریم؛ گفت: هر چقدر کمتر آب مصرف شود می‌توان امیدوار بود که از پیک مصرف عبور کنیم.

وی در ادامه با اشاره به موضوع کاهش سرریز چشمه‌های شهر خرم آباد نیز عنوان کرد: شهروندان ممکن است که بیشتر سرریزها را در چشمه گلستان و یا مطهری مشاهده کنند، الان آب اضافه و سرریزی وجود ندارد و اگر هم می‌بینید بعضی مواقع در مسیر چشمه‌ها آب به عنوان سرریز وجود دارد ممکن است دلیل آن این باشد که بعضی از پمپ‌های ما در آن ساعت فعال نباشند.

خطر بحران آب در دیار چشمه‌ها/ مصرف مدیریت نشود دچار مشکل می‌شویم

مدیر روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب لرستان افزود: به هر دلیلی وقتی یکی از پمپ‌های ما در مسیر چشمه‌ها و مسیر تلمبه خانه‌ها کار نکنند امکان دارد که آبی به عنوان سرریز وارد مسیر فصلی آنها شود، اما در شرایطی که همه پمپ‌ها و سیستم ما در حال فعالیت هستند عملاً آبی برای سرریز کردن وجود ندارد.

حدود ۴۰ درصد از شهر خرم آباد به وسیله چشمه‌ها تأمین آب می‌شود

بابایی در ادامه با تاکید بر اینکه تأمین آب شهر خرم آباد از طریق چشمه و چاه است تصریح کرد: تقریباً حدود ۴۰ درصد از شهر خرم آباد به وسیله چشمه‌ها تأمین آب می‌شود و ما بقی آن از طریق چاه‌هایی بوده که در اطراف شهر خرم آباد تجهیز و وارد مدار کرده‌ایم.

وی بیان داشت: ایرادی که وجود دارد این بوده که ما در لرستان سدی به عنوان سد تأمین آب شرب پایدار نداریم، این یکی از ایرادات اساسی است که در لرستان وجود دارد.

مدیر روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب لرستان با تاکید بر اینکه با همه این اوصاف زنگ خطر در رابطه وضعیت چشمه‌ها و موضوع تأمین آب شهر خرم آباد به صورت جدی به صدا درآمده است عنوان کرد: در این راستا مردم باید رعایت کنند و از آب شرب در تابستان فقط برای مصارف آشامیدنی و موارد بهداشتی و ضروری استفاده کنند.

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید