تاریخ: ۱۰:۴۵ :: ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
سایه کمبود امکانات بر زیبایی‌ پارک‌های جنگلی لرستان

در استان لرستان هشت پارک جنگلی به مساحت چهار هزار و ۶۵۹ هکتار وجود دارد که بدلیل نداشتن امکانات لازم رفاهی ، عملا در بیشتر ماه‌های سال از چرخه صنعت گردشگری استان خارج می‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری سنگ نوشته، به نقل از ایرنا، پارک جنگلی “مخملکوه” در پنج کیلومتری خرم آباد مرکز استان لرستان با مناظر و جاذبه های طبیعی، به عنوان یکی از زیباترین تفرجگاه های طبیعی کشور به شمار می رود اما کمبود برخی امکانات رفاهی و کم توجهی به امر نظافت و پاکیزگی این تفرجگاه، گله مندی هایی را از سوی مسافران و نیز مردم منطقه ایجاد کرده است.

یکی از مسافرانی که از استان کرمانشاه به این پارک جنگلی آمده بود، با تحسین زیبایی های این پارک تفریحی، از کمبود امکانات رفاهی و نبود سرویس بهداشتی مناسبت این منطقه ابراز گله مندی کرد و گفت: برای استفاده از طبیعت زیبای این پارک جنگلی باید امکانات رفاهی مناسب نیز محل مناسبی برای بازی کودکان وجود داشته باشد که انی امکانات در این پارک وجود ندارد.

وی که خود را “علی اسکندری” معرفی کرد افزود: مشاهده برخی صحنه های نامناسب از جمله وضعیت نظافت و بهداشت این پارک جنگلی زیبا و کمبود امکانات رفاهی آزار دهنده است.

به گفته وی اگرچه نظافت و پاکیزگی باید توسط مسافران و مردم رعایت شود اما بایستی متولیان امور هم برنامه ای در این زمینه داشته باشند.

وی اضافه کرد: مسوولان امر این پارک می توانند حداقل یک نیروی خدماتی در محل سرویس های بهداشتی قرار دهند تا ضمن نظافت محل، امکانات مورد نیاز را بموقع تامین نماید.

یکی از اهالی خرم آباد نیز که با خانواده برای تفریح به پارک جنگلی مخملکوه آمده بود ، با اشاره به کمبود امکانات در این پارک گفت:متاسفانه هر بار که به این مجموعه تفریحی می آییم، برخی مشکلات و کمبودها هم چنان پا برجا است و گویا مسوولان امر فراموش کرده اند که چنین پارکی نیز وجود دارد.

یک خانواده که از شهرستان دلفان استان لرستان به پارک جنگلی ” شوراب ” چگنی آمده بودند نیز با اشاره به وجود زباله های مختلف در محوطه این پارک به خبرنگار ایرنا گفت: وجود این زباله ها بویژه در محل نشستن خانواده ها ، چهره ای زشت به این پارک داده است.

“شیرزاد همتی” افزود: نبود سطل یا مخزن هایی برای انداختن زباله در این پارک، سبب شده تا برخی از خانواده ها زباله های خود را در گوشه و کنار این پارک رها کنند.

نصب تابلوهایی حاوی رعایت نکات بهداشتی و نریختن زباله در محیط زیست ، نصب سطل های زباله، به کارگیری نیروهای خدماتی برای جمع آوری زباله ها و ساخت و یا بهسازی سرویس های بهداشتی از مهمترین پیشنهادهای مردم و مسافرانی بود که به این ۲ پارک جنگلی در لرستان آمده بودند.

سایه کمبود امکانات بر زیبایی‌ پارک‌های جنگلی لرستان

پارک های جنگلی دارای اهمیت ویژه ای برای گردشگران داخلی و خارجی هستند که به مفهوم عام در ایران سابقه‌ای کهن دارند ولی به طور علمی، مدیریت پارک های طبیعی ایران از سال ۱۳۳۶ در پارک ملی گلستان شروع شد و در همان سال اولین پارک جنگلی دست‌کاشت در خرگوش‌دره تهران و پارک جنگلی طبیعی در جاده هراز (میرزا کوچک خان آمل) احداث و متعاقب آن پارک های جنگلی سی‌سَنگان نوشهر، قُرُق گرگان و پارک جنگلی نور نیز طراحی و احداث شدند.

پژوهشگران می‌گویند پارک ها از نظر شکل‌گیری و عملکرد به ۲ گروه عمده تقسیم می‌شوند، گروه اول، پارک های طبیعی و غیر شهری هستند که با هدف حفظ طبیعت و تنوع زیستی (جانوران و گیاهان) احداث می‌شوند و به عبارت دیگر حفظ طبیعت و ارتقای کیفی در اولویت است و بهره‌وری تفرجی در حاشیه قرار دارد.

گروه دوم، پارک های شهری که برای پر کردن اوقات فراغت شهروندان در داخل و حاشیه شهرها در نظر گرفته و به صورت محلی و منطقه‌ای احداث می‌شوند که هدف اصلی در این پارک‌ها ایجاد مکانی مناسب برای گردش و تفرج شهرنشینان است.

لرستان نیز از استان‌های برتر زاگرس‌نشین و از ۱۳ نوع تنوع اقلیمی در کشور دارای ۱۱ نوع آن است، سرانه جنگل در جهان ۳۰ درصد، در کشور هفت و در لرستان ۴۳ درصد می باشد به طوری که این سرانه در استان ۶ هزار و ۹۰۰ متر و در کشور کمتر از ۲ هزار متر برای هر نفر است.

در برنامه‌ریزی جدید ساماندهی پارک های جنگلی لرستان به مسایل رفاهی و تنوع امکانات توجه شده اما در مجموع امکاناتی از قبیل مکان‌های اسکان موقت مسافران و امکانات و خدمات پزشکی و بهداشتی به‌ندرت وجود دارد و جوابگوی نیاز گردشگران و مسافران نیست.

سایه کمبود امکانات بر زیبایی‌ پارک‌های جنگلی لرستان

احاله مدیریت پارک‌های جنگلی لرستان در دستور کار منابع طبیعی است

رییس اداره جنگل‌کاری و جنگل‌داری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: هشت پارک جنگلی به مساحت چهار هزار و ۶۵۹ هکتار تحت مدیریت این اداره کل وجود دارد.

احسان سهرابی گفت: پارک جنگلی بام خرم آباد با ۷۰۰ هکتار مساحت، پارک جنگلی مخملکوه با ۴۷۵ هکتار، پارک جنگلی شهید کونانی کوهدشت با یکهزار و ۹۵ هکتار، پارک جنگلی گهر دورود با ۳۵ هکتار، پارک سفیدکوه ازنا با ۳۰ هکتار، پارک جنگلی شورآب چگنی با ۵۷۰ هکتار، پارک جنگلی ولیعصر پلدختر با ۱۶۵ هکتار و پارک جنگلی طبیعت نورآباد با یکهزار و ۵۸۹ هکتار مساحت در لرستان هستند.

وی گفت: زنده نگه داشتن پارک های جنگلی برعهده اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان است و سالانه از طریق مناقصه با پیمانکاران بخش خصوصی برای مراقبت ، نگهداری و آبیاری در قالب قراردادهای یکساله اقدام می شود.

رییس اداره جنگل‌کاری و جنگل‌داری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان ادامه داد: مراقبت و حفاظت، نگهداری از اموال و آبیاری درختان سطح پارک جزو وظایف این اداره می باشد و از محل اعتبارات گردشگری نسبت به ایجاد زیرساخت های گردشگری از قبیل نمازخانه، سرویس بهداشتی، آبخوری، سکوهای گردشگری، آلاچیق، ساخت و نصب نیمکت های فلزی و منقل کباب اقدام می شود.

سهرابی بیان کرد: هر پارک جنگلی یک کتابچه طرح دارد و مطابق با آن سایر زیرساخت ها از قبیل ایجاد جاده های مواصلاتی، حصارکشی، سیستم برق رسانی و روشنایی، سیستم آبیاری و حفر چاه های عمیق انجام خواهد شد.

وی گفت: با واگذاری پارک های جنگلی، بهسازی، بازسازی، زیباسازی و چابک سازی صورت می گیرد چراکه با این واگذاری ها شاهد ایجاد تاسیسات زیر ساختی در این پارک ها برای ارائه خدمت به مردم هستیم.

وی بیان کرد: واگذاری مدیریت پارک های جنگلی راهکاری اصولی و مهم برای حفاظت و حراست از آنها با بهره گیری از مشارکت شهرداری ها می باشد که می‌تواند علاوه بر کارآفرینی و اشتغالزایی، ثمرات ارزشمندی در خصوص مراقبت از جنگل‌ها در مقابل تصرف احتمالی، جلوگیری از آتش سوزی و حتی کمک به غنای پوشش گیاهی منطقه داشته باشد.

وی ادامه داد: کمبود اعتبارات جهت پرداخت دیون پیمانکاران در سنوات گذشته، کمبود اعتبار برای تکمیل سایر زیرساخت های مورد نیاز مطابق با کتابچه طرح، تغییر اقلیم و کمبود شدید نزولات جوی که عملیات آبیاری را با مشکلاتی روبرو می کند از جمله دغدغه های موجود در راستای حفظ و نگهداری پارک های جنگلی لرستان است.

رییس اداره جنگل‌کاری و جنگل‌داری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان اظهار کرد: چگونگی استفاده مردم و تفرج گران از پارک های جنگلی همواره یک دغدغه می باشد و در این راستا باید نحوه صحیح استفاده از مکان های تفریحی فرهنگ سازی شود که لزوم همکاری دستگاه های متولی در امر فرهنگ سازی ضروری است.

سهرابی گفت: طبق اظهارات کارشناسان، یک درخت بلوط ۲۰۰هزار دلار ارزش زیست محیطی دارد و آسیب وارد کردن به هر درخت خسارات جبران ناپذیری خواهد داشت.

وی افزود: باتوجه به کمبود اعتبار و عدم نقدینگی از سوی دولت، احاله( واگذاری) مدیریت پارک های جنگلی به بخش خصوصی در دستور کار قرار دارد و از حضور سرمایه گذاران استقبال خواهیم کرد کما اینکه یک مورد سرمایه گذاری در پارک جنگلی مخملکوه خرم آباد انجام شد تا اقدامات لازم طبق کتابچه طرح در راستای تفرج گری انجام شود.

سایه کمبود امکانات بر زیبایی‌ پارک‌های جنگلی لرستان

توسعه نهالستان‌ با هدف ایجاد کانون هوای پاک در لرستان ضروری است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان گفت: امسال بیش از هفت میلیون و ۵۰۰ هزار اصله نهال در نهالستان های بام خرم آباد، شوراب چگنی، زاغه خرم آباد، پارک ولیعصر پلدختر و پارک جنگلی شهید بهشتی بروجرد تولید و در راستای طرح و سند شجره طیبه یکهزار نهال به یاد هر شهید کاشت می‌شود.

شیرزاد نجفی افزود: لرستان بیش از گذشته نیازمند کاشت درخت، توسعه فضای سبز و جنگل است چراکه تغییرات اقلیمی و تغییر فصل در کشور و استان کاملا محسوس است بنابراین تولید و کاشت ۳۰ میلیون اصله نهال جنگلی تحت عنوان نهضت جهادی طی سه سال آینده در دستور کار قرار دارد.

وی ادامه داد: طبق گزارش UNDP ( برنامه پیشرفت و توسعه ملل متحد) تا سال ۲۰۲۵ تقریبا ۱۷ کشور دچار خشکسالی شدید خواهد شد که متاسفانه کشور ایران نیز جزو آنها خواهد بود .

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان بیان کرد: بر اساس معاهدات جهانی، ایران متعهد شده است که ۱۳ درصد گازهای گلخانه ای را کاهش دهد و سرانه جنگل در کشور را از یکهزار و ۷۰۰ متر مربع به ۲ هزار و ۵۰۰ مترمربع به ازای هر نفر برساند.

وی با تاکید بر تولید اکسیژن و کاهش آلاینده‌ها تصریح کرد: هر هکتار جنگل سالیانه ۲.۵ تن اکسیژن ( نیاز ۱۰ نفر در سال ) را آزاد می کند که لرستان دارای یک میلیون و ۲۱۷ هزار هکتار جنگل است و از نظر مساحت رتبه دوم را دارد و دارای نقش مهمی در تولید هوای پاک است.

نجفی گفت: یکی از سیاست های سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور اجرای طرح زراعت چوب با کاشت گونه‌های سریع الرشد مانند صنوبر در مناطق معتدل و سردسیر و کاشت اکالیپتوس در مناطق جنوبی استان به منظور تامین بخشی از نیاز کارخانه های چوب بری است که بخش عمده ای از نهال های تولیدی، در فصل مناسب به صورت رایگان در اختیار مجریان طرح زراعت چوب استان قرار می گیرد.

جنگل های لرستان تامین کننده اکسیژن ۱۲ میلیون نفر هستند

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان گفت: جنگل های این استان با پراکنش یک میلیون و ۲۱۷ هزار هکتار، اکسیژن ۱۲ میلیون نفر را تامین می کنند بنابراین حفاظت از این منابع وظیفه مهم عموم مردم بشمار می رود.

نجفی افزود: با توجه به تغییر اقلیم، کاهش بارش ها، وجود ریزگردها و گرم شدن هوا، حفاظت از جنگل های استان در اولویت اصلی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری قرار دارد به نحوی که پایش جنگل ها، پیشگیری از ورود دام، جلوگیری از شخم زیر اشکوب و همچنین مبارزه بیولوژیک با آفات و بیماری های جنگلی از جمله اقدامات کاری در حال انجام می باشد.

وی با بیان اینکه هر هکتار جنگل در سال هزار متر مکعب آب را تولید می کند گفت: جنگل های لرستان سالیانه یک میلیارد و ۲۰۰ هزار متر مکعب آب را تولید و ذخیره و بیش از ۸۰ میلیون تن گرد و غبار را جذب می نمایند.

نجفی خاطرنشان کرد: سال گذشته بیش از ۱۱۰ هزار هکتار از اراضی جنگلی استان به عنوان ذخیره گاه جنگلی شناسایی و ثبت گردیده و عملیات اصلاح، احیا و حصارکشی گونه های با ارزش و ژنتیک در دستور کار قرار گرفته است.

وی به کانون های بحرانی استان در خصوص شناسایی آفات و بیماری های جنگلی اشاره کرد و اظهار داشت: اسفند ماه ۱۴۰۰ و فروردین ۱۴۰۱ عملیات بیولوژیکی جهت مبارزه با آفات و بیماری های جنگلی در سطح ۶۰۰ هکتار از جنگل های استان انجام شده و در برخی از نقاط نیز پروانه برگخوار بلوط شناسایی و عملیات پایش در حال انجام است.

وی همچنین افزود: خشکسالی، ریزگرد و آلاینده‌ها، چرای بی رویه دام، تبدیل و کشت زیر اشکوب جنگل ها، آفات و بیماری ها، توسعه معادن و راه ها، اجرای پروژه های عمرانی در دل جنگل، بالا رفتن سن درخت و عدم زادآوری از عوامل تخریب پارک های جنگلی هستند.

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید