تاریخ: ۱۰:۲۱ :: ۱۳۹۹/۰۳/۲۰
کرونا در لرستان

شهرام شرفی- جمع‌بندی برخی دیدگاه‌های ارائه شده در گروه واتساپی تحلیل، دوشنبه، ۱۹ خردادماه ۹۹:

۱ـ وقتی می‌گوییم مردم از ماسک استفاده کنند و فاصله‌گذاری فیزیکی (اجتماعی) را رعایت کنند در وهله نخست بایستی همه مدیران و مسئولان، قاعده استفاده از ماسک را به صورت کامل در مورد خود، اجرا کنند.

همچنین جلسات، همایش‌ها و مراسم‌ها کاملاً با رعایت استفاده کامل از ماسک و فاصله‌گذاری فیزیکی برگزار شوند.

۲ـ سیستم غربالگری موجود در ورودی و خروجی شهرها بایستی قوی‌تر باشد؛ همچنین اجرای پروتکل‌های بهداشتی، استفاده از ماسک و … در سطح ادارات استان بایستی با جدیت بیشتری مورد نظارت و ارزیابی قرار گیرد.

۳ـ یکی از دلایل مراجعات حضوری فراوان مردم به بانک‌ها و ادارات این است که هنوز زیرساخت‌های کافی برای انجام غیرحضوری و الکترونیکی امورات ارباب رجوع فراهم نشده است. ضرورت دارد مدیریت ارشد اجرایی استان پیگیری این موضوع در ستاد کرونای استان باشند.
هرچه زیرساخت‌های دولت الکترونیک در سطح استان تقویت بشوند طبیعی است که میزان و تعداد مراجعات ارباب رجوع به ادارات و بانکها کاهش می‌یابد.

۴ـ ضرورت دارد ستاد مبارزه با کرونای استان و ستادهای شهرستانی مبارزه با کرونا، آمادگی‌های لازم و کافی از نوع پیشگیرانه برای موج‌های بعدی شیوع بیماری کرونا را داشته باشند.
ناگفته پیداست احتمال دارد در فصل پاییز، علاوه بر موج کرونا شاهد شیوع آنفولانزا هم باشیم.

پس، ضرورت دارد از همین الان با رویکرد مدیریت پیشا حادثه و پیشا بحران، امکانات و تجهیزات لازم پزشکی و درمانی تقویت شده و از همین الان سیاست‌های پیشگیرانه، اجرایی شوند.

۵ـ با رویکرد پیشگیرانه، اقلام و کالاهای مورد نیاز همچون ماسک، دستکش و الکل برای موج‌های بعدی شیوع بیماری کرونا از همین حالا بایستی فراهم شوند.
بدین‌روی نیاز است با هدایت و راهبری استاندار محترم استان و معاونت‌های محترم ایشان، رویکردها و سیاست‌های تنظیم بازار به گونه‌ای پیش روند که پیش‌بینی‌های لازم از همین حالا برای کمبود‌های احتمالی صورت گرفته و سیاست‌های مدبرانه لازم و کافی اتخاذ شوند.

مهم این است که اقلام مورد نیاز بهداشتی برای اکثریت جمعیت یعنی طبقه متوسط و پایین جامعه، به راحتی قابل دسترس بوده و البته قیمت آنها نیز برای اقشار متوسط و کم درآمد، کمرشکن و سنگین نباشد.

۶ـ نیاز است فعالیت‌های رسانه‌ای به ویژه فعالیت‌های آگاهی‌بخشی هوشمندانه توسط صدا و سیمای مرکز استان لرستان در رابطه با آگاهی بخشی درباره رفتارهای پیشگیرانه شهروندان و داشتن آمادگی‌های لازم برای موج‌های بعدی شیوع بیماری کرونا (کووید ۱۹) تشدید شود.

۷ـ بازگشایی‌ها در کسب و کارها بایستی از نوع بازگشایی هوشمند باشند؛ یعنی کمیته‌های ذیل ستاد استانی مبارزه با کرونا و ستادهای شهرستانی، نظارت‌های میدانی لازم را برای اجرای دقیق پروتکل‌های بهداشتی توسط مشاغل مختلف، اعمال کنند.

۸ـ زندگی کردن با کرونا تا زمانی که یک واکسن برای این بیماری ساخته شود یعنی رعایت مستمر دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های بهداشتی همچون استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری بین افراد.

۹ـ در شرایط فعلی شاهد هستیم که استان خوزستان وضعیت مناسبی در زمینه بیماری کرونا ندارد؛ توقع از ستاد مبارزه با کرونای استان لرستان این است که به صورت موقت هم که شده ورود خودروهای پلاک خوزستان به لرستان را ممنوع کند یا به گونه‌ای تدابیر اجرایی شوند که خودروهای پلاک خوزستان وارد شهرهای استان لرستان نشوند.

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید