مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری:
گروه: برگزیده / خبر
تاریخ: ۹:۰۴ :: ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی نیازمند طرح جامع و واحد سند پیشگیری بین کلیه ارگان‌ها است

پنجمین جلسه کارگروه اجتماعی، فرهنگی سلامت زنان و خانواده به ریاست معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی دکتر ثمینی و با حضور مدیر کل امور اجتماعی، مدیر کل امور بانوان و سایر اعضا با دو دستور کار تشریح سند پیشگیری و کاهش مصرف مشروبات الکلی و بررسی وضعیت نرخ خودکشی در استان برگزار گردید.

به گزارش پایگاه خبری سنگ‌نوشته، مریم پورسرتیپ مدیر کل امور اجتماعی استانداری بیان داشت: موضوع مصرف مشروبات الکلی بعنوان یک مسئله ی اجتماعی پدیده ای است که باعث می شود بعضاً توانایی جامعه در سازمان یابی و حفظ نظم موجود مختل شود و بعنوان یک آسیب اجتماعی ، دارای یک شبکه ی علت پیچیده اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی می باشدکه عوارض سنگینی را در حوزه ی سلامت و امنیت جامعه ایجاد می کند.

وی با اشاره به اینکه موضوع کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی نیازمند طرح جامع و واحد، همراه با همکاری بین بخشی کلیه ارگان های مختلف می باشد ، افزود: سند ملی پیشگیری و مقابله، مصرف مشروبات الکلی ، در واقع زبان مشترکی برای مدیریت پیشگیری ، درمان و کاهش آسیب مصرف مشروبات الکلی می باشد که بمنظور هماهنگی و همکاری بین بخشی دستگاه های متولی و تقسیم وظایف و تکالیف بین آنها تدوین گردیده که انتظار می رود دستگاه های متولی ، با جدیت ، ضمن معرفی یکنفر از کارشناسان متخصص و متعهد آن سازمان ، به دبیرخانه کارگروه اجتماعی و فرهنگی ، برنامه ریزی و اهتمام لازم را در جهت اجرای این سند بعمل آورند.

پورسرتیپ خاطر نشان کرد: این سند در سال ۹۲، بر اساس سیاست های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری مبتنی بر رویکرد”انسان سالم”و “سلامت همه جانبه”،بمنظور ارتقائ شاخص های بهداشت سلامت روان، تدوین و تا سال ۹۶ اجرا و در سال ۹۷ و ۹۸ مورد بازنگری قرار گرفت.

مدیرکل امور اجتماعی تاکید کرد: از جمله موارد مهم در این ارزیابی ها، توجه دستگاههای اجرایی به موضوع لذت های جایگزین می باشد و برنامه ریزی در سطوح کلان و استانی برای تفریحات جامعه و نشاط جوانان، از ضروریات است که می بایست کلیه دستگاههای فرهنگی با بهره گیری از ظرفیت دستگاه متبوع و نیز جامعه ی مدنی و سازمان های مردم نهاد، به این مقوله توجه جدی بنمایند.

دبیر کارگروه اجتماعی و فرهنگی گفت: سند بازنگری شده در سال ۱۴۰۰ توسط سازمان امور اجتماعی کشور به استانداری ها ابلاغ و افق آن،تا سال ۱۴۰۴ می باشد و دورنمای اهداف راهبری آن بر کاهش ۲۰ درصدی شیوع مصرف در طی یکسال، افزایش سواد پیشگیری از مصرف مشروبات و … تاکید می نماید.

وی افزود: مداخلات در این سند، بصورت ترویجی، تسهیلی و تحکیمی است و شرح وظایف هر کدام از دستگاههای متولی بر مبنای مداخلات مزبور، تعیین گردیده که برنامه ریزی و انجام اقدامات مبتنی بر تقسیم کار بعمل آمده توسط دستگاهها، مورد تاکید می باشد.

پورسرتیپ تصریح کرد: عملکرد دستگاه ها در این خصوص توسط دفتر امور اجتماعی با گزارش‌گیری های کتبی و بازدید میدانی، مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید