گروه: برگزیده / خبر
تاریخ: ۱۱:۱۳ :: ۱۴۰۲/۰۵/۲۸
وجود ۱۵۰ سازمان مردم نهاد فعال در لرستان/ سمن‌ها ظرفیتی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی

سرپرست معاونت سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار، اولین ویژگی سازمان مردم نهاد را غیرانتفاعی بودن آن ها عنوان و اظهار کرد: یکی از شئون هدایتگری و سیاست گذاری ما، توانمند سازی سازمان های مردم نهاد است و توانمند سازی را به صورت جدی دنبال خواهیم کرد.

به گزارش پایگاه خبری سنگ نوشته، احسان یاوری، سرپرست معاونت سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار لرستان، صبح امروز در جلسه ی پاسداشت جایگاه مردم و مشارکت های اجتماعی در سالن شماره ۲ استانداری شرط تحقق حکومت مردم سالاری را حضور فعالانه اقشار مختلف مردم در عرصه های اجتماعی و بخصوص در حاکمیت و حکمرانی دانست و گفت: اگر چه در انتخابات مختلف، حاکمیت ما مبتنی بر رأی مردم است و در این خصوص، تشکل های مردم نهاد، رکن اساسی هستند.

وی با بیان اینکه در سال های اخیر، سازمان های مردم نهاد، مورد توجه و تاکید رهبر معظم انقلاب قرار گرفته است افزود: حضور مردم و سازمان های مردم نهاد، یک امر تشریفاتی نیست و در جامعه ی در مسیر پیشرفت هم باید به مردم و تشکل های مردم نهاد توجه کنیم و نقش آن ها را در حاکمیت و در حل مسائل اجتماعی پررنگ کنیم.

یاوری با اشاره به ظرفیت کم نظیر تشکل های مردم نهاد در لرستان، گفت: این ظرفیتها، فرصت خوبی برای ساماندهی این تشکل ها است.

سرپرست معاونت سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار، اولین ویژگی سازمان مردم نهاد را غیرانتفاعی بودن آن ها عنوان و اظهار کرد: یکی از شئون هدایتگری و سیاست گذاری ما، توانمند سازی سازمان های مردم نهاد است و توانمند سازی را به صورت جدی دنبال خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه نگاه به تشکل های مردم نهاد، باید یک نگاه امنیتی باشد تصریح کرد: شکل های مردم نهاد، مقوم و پشتیبان امنیت هستند و در بسیاری از موارد، از بحران اجتماعی جلوگیری می کنند و زمانی امنیت کامل ایجاد می شود که سرمایه اجتماعی بالا رود.

یاوری، بر ورود سازمان های مردم نهاد در حل مسائل مختلف زباله گردی، معتادین متجاهر، جوانی جمعیت، تربیت و آموزش، محیط زیست، ایجاد اشتغال، محرومیت زدایی و… تاکید کرد و افزود: حضور پررنگ این سازمان ها، چراغ راه ما است.

سرپرست معاونت سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار، همچنین بر تبیین ضرورت انتخابات و انتخاب اصلح توسط این سازمان ها مطالبه گری آنها از نمایندگان در راستای دغدغه های اجتماعی تاکید کرد.

وجود ۱۵۰ سازمان مردم نهاد فعال در استان

کریم خورشیدوند، مدیرکل امور اجتماعی استانداری هم از وجود ۱۵۰ سازمان مردم نهاد فعال در استان خبر داد و گفت: ۳۰ سازمان مردم نهاد در دفتر امور اجتماعی استانداری، ۱۰۸ سازمان در اداره کل ورزش و جوانان، ۲۸ سازمان در محیط زیست، ۴۰ سازمان در دانشگاه علوم پزشکی، ۱۱۸ سازمان در بهزیستی و ۲۰۶ سازمان در کمیته امداد امام خمینی (ره) ثبت شده اند و تعدادی نیز در دست اقدام هستند.

وی اظهار کرد: تمام مراحل درخواست و صدور مجوز این سازمان ها، کمتر از یک ماه طول می کشد، استعلام های ۴ گانه ی آنها نیز از دستگاه های امنیتی گرفته می شود.

مهدی بابایی پور، نماینده ی سازمان های مردم نهاد استان نیز با بیان اینکه سازمان های مردم نهاد، تشکیلاتی با شناسنامه های قانونی هستند، یکی از بسترهای توسعه پایدار را، وجود این سازمان ها عنوان کرد و گفت: خوشبختانه در چند سال اخیر، نگاه مثبتی بخصوص در زمینه ی تخصص گرایی، نسبت به سازمان های مردم نهاد وجود داشته است و تمام مراحل ایجاد آنها به صورت قانونی است و گزارش عملکرد آنها در سامانه ثبت می شود.

وی افزود: برخی از این سازمان ها در استان، پروژه های بزرگ و ماندگاری در حوزه های مختلف آبرسانی، محیط زیست و… در حال انجام دارند و اگر بخواهیم یک نقشه راه مطمئنی برای توسعه متوازن داشته باشیم، باید از ظرفیت این سازمان ها استفاده کنیم.

در پایان از تعدادی از نمایندگان سازمان های مردم نهاد، تقدیر شد.

خبر: فاطمه شاه‌کرمی

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید