گروه: برگزیده / خبر
تاریخ: ۱۶:۵۸ :: ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
وعده‌های مسوولان در خصوص پروژه لاستیک‌ سازی خرم‌آباد محقق نشد!

پروژه‌ لاستیک سازی خرم‌‌آباد یکی از پروژه‌های صنعتی مهم بود که قرار بود علاوه بر اشتغال‌زایی بالا رونق اقتصادی را هم در استان ایجاد کند، کلنگ احداث کارخانه سال 93 بر زمین زده شد اما با گذشت حدود ده سال وعده‌های مسوولان در خصوص تا پروژه محقق نشد، این در حالی است که قرار بود ظرف 36 پروژه به ...

به گزارش پایگاه خبری سنگ نوشته، به نقل از فارس، قرار بود با تکمیل و راه‌اندازی کارخانه لاستیک سازی ۱۲۰۰ نفر مشغول به کار شود، اتفاقی که در صورت تحقق می‌توانست نقش مهمی در کاهش نرخ بیکاری استان داشته باشد.

طبق صحبت مسوولان با اجرای این پروژه که ظرفیت آن ۵۰ هزار تن در سال انواع تایر رادیال است از واردات تایر بی‌نیاز و گام مهمی در اشتغال‌زایی و محرومیت زدایی استان برداشته می‌شد.

 
اما احداث کارخانه لاستیک سازی از همان ابتدا به دلیل نبود زیرساخت‌های اولیه آب، برق و گاز با مشکل مواجه شد ، از طرفی حجم بالای سرمایه‌گذاری پروژه که رقمی بالغ بر ۳ هزار میلیارد تومان بود باعث شد که این پروژه هم مانند بسیاری از پروژه های دیگر استان سرانجام خوبی نداشته باشد.

 
علاوه بر نبود زیرساخت‌ها ، تحریم‌ها و نبود تسهیلات هم کار را مشکل کرد ، به طوری که از این پروژه هم قطع امید شده بود.

حال طبق وعده مسوولان و سرمایه‌گذار پروژه قرار است این کارخانه در فازهای مختلف و گام به گام به بهره‌‌برداری برسد.

رییس سازمان صمت لرستان با اشاره به اینکه کارخانه لاستیک‌سازی خرم‌آباد با ظرفیت ۵۰ هزار تن در سال با لاستیک‌های سبک و سنگین با مشارکت ایدرو، سازمان نوسازی و گسترش صنایع ایران در حال اجرا است، اظهار کرد: سال ۹۵ عملیات اجرایی پروژه آغاز و اجرای دیوار پیرامونی شرکت لاستیکی سازی با متراژ ۳۵۰۰ متر و ۲۵۰۰ کانال جمع آوری آبهای سطحی، همچنین یک میلیون مترمکعب خاکبرداری و خاکریزی انجام شد.
 

بهمن جعفری بیان کرد: سال ۹۹ تا ۱۴۹۹ هم ۵ هزار و ۶۰۰ متر سالن اجرا و حدود ۳ هزار و ۷۰۰ متر از فونداسیون سالن طرح تولید تایر محدود و ۱۷۰۰ متر از سالن اداری انجام شد، همچنین روشنایی ۱۵۰۰ متر در دستور کار قرار گرفت.

 
وی افزود: متاسفانه سال ۹۶ تامین منابع ارزی پروژه با توجه به اینکه بانک عامل صنعت و معدن بود و با صندوق توسعه ملی هم در راستای تامین ۲۰۲ میلیون یورو قرار داشت به دلیل برداشته شدن برجام تسهیلات ارزی آن منتفی شد.

 
رییس سازمان صمت لرستان گفت: همین امر موجب توقف و مسکوت ماندن پروژه شد، اما طی دو ماه اخیر سرمایه‌گذار با مشارکت ایدرو قرار است پروژه لاستیک سازی را در سه فاز اجرایی کند، فاز اول آن یعنی طرح تولید تایر محدود ۶۰۰ هزار حلقه رادیال سواری را در دستور کار قرار داد.

 
رییس سازمان صمت لرستان گفت: ۵ هزار و ۶۰۰ متر سالن و ۱۷۰۰ متر سالن اداری نیز در راستای اجرای همین طرح بود.

تسهیلات و آبرسانی مشکل پروژه

جعفری به مسائل و مشکلات پیش روی پروژه لاستیک سازی خرم‌‌آباد نیز اشاره کرد و افزود: عمده‌ترین چالش در قدم اول تسهیلات بود، ما در فاز اول پیشنهاد دریافت ۱۷۸ میلیارد تومان را از بانک صنعت و معدن داشتیم که متاسفانه مصوب نشد.

وی گفت: آبرسانی به شهرک صنعتی شماره سه و کارخانه لاستیک سازی هم یکی از چالش‌های دیگر بود زیرا علاوه بر زمان بر بودن هزینه زیادی هم دارد.

 
رییس سازمان صمت بیان کرد: امیدواریم با کمک استان و سازمان مدیریت و برنامه ریزی ردیف خوبی برای آبرسانی بگیریم.

 
جعفری با اشاره به میزان اشتغال‌زایی اجرای طرح تولید تایر ۶۰۰هزار حلقه، گفت: با تکمیل این فاز برای ۱۲۰ نفر شغل ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه اجرای طرح نیازمند ۴۰۰ میلیارد تومان است، افزود : سرمایه گذار تقاضای ۱۷۸ میلیارد تومان را از بانک صنعت و معدن داشته‌، ما بقیه هم که آورده خودش است.

رییس سازمان صمت لرستان در خصوص تامین مواد اولیه کارخانه هم توضیح داد: با توجه به اینکه مواد اولیه خام مورد نیاز را طی یک قرار داد ۵ ساله از کارخانه بارز تهیه می‌کنند در این زمینه با مشکلی مواجه

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید