تاریخ: ۱۴:۵۲ :: ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
خودکشی اوج افسردگی یا اعتراضی عمومی؟

خودکشی خبر ناگواری ست و هیچ کس از شنیدن مرگ یک انسان آن هم به دست خودش خوشحال نمی شود مسلما اگر کسی بر اثر حوادث طبیعی یا تصادف بمیرد افسوس می خوریم،حیف شد و فورا علت بی توجهی یا وقوع حادثه را جویا می شویم اما خبر خودکشی داستان دیگری دارد اینجا قاتل و مقتول یک نفر هستند.

نرگس سپه وند- یک دوست، شهروند، هم وطن یا همنوع از ما تصمیم می گیرد نعمت حیات را خودش سلب کند‌ بزرگترین هدیه خداوند به انسان که ثمره آن بودن و زیستن است حالا چه اتفاقی افتاده است که این شخص زندگی را دیگر نمی خواهد مگر عزیزترین و بالاترین نعمت برای ما انسانها حیات نیست. چه اتفاقی رخ داده که دیگر زیستن خریداری ندارد!؟
نوع زیستن عوض شده یا نوع نگاه یا خواسته های ما؟ آیا کسی که ادامه زندگی را دوست ندارد، بیمار است؟ آیا او مقصر است که نماند شجاعانه حل مساله کند و به جنگ با مشکلاتش برود یا ناچار و ناگزیر است مرگ را انتخاب کند؟ آیا او از انجام این کار قلبا راضی ست یا تحت فشارهای روحی، مشکلات اقتصادی، مسائل خانوادگی و ناموسی، احساس بی ارزشی، حس گناه، شکست عاطفی یا نادیده گرفته شدن حق و حقوقش و…. امید به زندگی را از دست می دهد؟
چیزی که مبرهن است نقطه امید کسی که قصد جان خودش را می کند به صفر رسیده است و این درجه از ناامیدی به آینده خودبه خود بوجود نیامده است بلکه اجتماع، اطرافیان، شرایط اجتماعی، اقتصادی و حتی فضای آموزشی و فرهنگی جامعه ما در بروز این معضل تاثیر گذار است. امیدوارم افسوس ما ایرانیها فقط به حواشی جوان یا انسانی که تحت هر گونه فشار روحی و مشکلاتی، دست خودکشی می زند محدود نشود و علل این پدیده تاسف بار را هم با خود زمزمه کنیم که چه کسانی و چه شرایطی امید به ادامه زندگی را از او سلب کردند؟! سهم من و شما در کمک به او یا دست کم در کاهش عوامل و مشکلاتی که گروهی را بسوی خودکشی سوق می دهد، چیست؟ خودکشی در نگاه اول به نظر ما یک مساله شخصی به نظر می رسد اما از آنجایی که انسان در اجتماع زندگی می‌کند ، یک پدیده اجتماعی و یک معضل اجتماعی ست که داراي ابعاد شناخته شده رواني،اجتماعي،فرهنگي وحتی پيامدهاي اقتصادي ست.
اخیرا طی تماس تلفنی خبرنگار ما با مسئولین محترم ذی ربط استان اکثرا از ارائه مصاحبه در این موضوع خودداری کردند. امیدواریم مسئولین مرتبط نگاه ویژه ای به این مساله داشته باشند و همانگونه که پاک کردن صورت مساله مشکلی را حل نمی کند، نگفتن و نپرداختن به معضل خودکشی هم کمکی به کاهش آن نخواهد کرد.

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید