گروه: برگزیده / خبر
تاریخ: ۱۲:۳۳ :: ۱۴۰۲/۰۶/۲۶
پروژه سد معشوره در انتظار ابلاغ «ماده ۲۳»

در حالی احداث سد «معشوره» مطالبه‌ای عمومی و اساسی در لرستان بوده که همچنان این پروژه در انتظار ابلاغ ماده ۲۳ برای تخصیص اعتبار مانده است.

به گزارش پایگاه خبری سنگ نوشته،به نقل از خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: سالانه ۱۲ میلیارد مترمکعب رواناب از لرستان خارج شده و به حوضه‌های آبریز کرخه و دز می‌ریزد. این میزان در حوضه کرخه ۴.۵ میلیارد مترمکعب و در حوضه دز ۸ میلیارد مترمکعب است. همچنین از ۱۳۰ میلیارد مترمکعب حجم رواناب‌های کشور ۱۱ درصد آن در لرستان جاری می‌شود.

بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر رودخانه و آب راه دائمی در لرستان وجود دارد و سالانه ۲ میلیارد و ۵۹۳ میلیون مترمکعب از منابع آب سطحی و زیرزمینی لرستان برداشت می‌شود.

تحقق مطالبه مردم روی مدار وعده‌ها

وجود بیش از ۱۲ میلیارد مترمکعب رواناب در استان و عدم بهره‌مندی لرستان از این میزان آب موضوعی است که مورد انتقاد مردم و رسانه‌ها بوده است تا جایی که عدم بهره‌مندی مردم استان از این ظرفیت در سخنان مسئولان لرستان و مطالبات مردم جای ثابتی پیدا کرده است.

خردادماه سال ۹۲ بود که رئیس‌جمهور وقت برای کلنگ‌زنی پروژه سد «معشوره» به لرستان سفر کرد تا در روزهای پایانی دولتش روی دست استان لرستان یک کلنگ‌زنی بی‌نتیجه دیگر را بگذارد.

رد «معشوره» از سفر یازدهم تا هیئت دولت/دستور حتمی و سریع برای یک سد

سد «معشوره» استان لرستان مصوب سفر نخست هیئت دولت یعنی حدود ۱۵ سال پیش است و قبل از آن نیز بارها در دولت‌های مختلف به‌عنوان یکی از مطالبات جدی مردم مطرح و وعده اجرا گرفته است، وعده‌هایی که سال‌هاست بین‌النهرین لرستان را در میان دو رود «کشکان» و «سیمره» تشنه نگه‌داشته است.

دستور رئیس جمهور برای احداث «معشوره»

حجت‌الاسلام رئیسی رئیس‌جمهور در جریان سفر خود به لرستان و در نشست خبری با رسانه‌ها با اشاره به اینکه یکی از حوزه‌هایی که می‌تواند تولید را رونق دهد و محوریت لرستان را در مسئله کشاورزی می‌تواند پیش ببرد مسئله سدها به‌ویژه سد «معشوره» است، گفت: امروز اعلام کردیم کار سد «معشوره» باید آغاز شود، هر مقدار بودجه داریم برای سال ۱۴۰۱ برای این پروژه می‌گذاریم و در سنوات دیگر هم اختصاص می‌دهیم؛ البته وزیر نیرو اعلام کردند با پیمانکار پروژه صحبت کرده‌اند که این سد در مدت کوتاه‌تر ازآنچه فکر می‌شود به سامان برسد.

وی یادآور شد: بهره‌برداری از این سد دشت وسیعی را سیراب می‌کند و اشتغال ایجاد می‌کند.

رئیس‌جمهوری همچنین در شورای اداری لرستان با اشاره به اینکه باید کار سد «معشوره» آغاز شود و مطالعات آن انجام‌شده است، اظهار داشت: ما می‌خواهیم عقب‌ماندگی‌های چندساله را جبران کنیم، به میزان اعتباراتی که در کشور بود باید کار سد آغاز شود، در این راستا پیگیری‌هایی می‌کنیم که امکان ما بیشتر شود.

حجت‌الاسلام رئیسی از استاندار لرستان و وزیر نیرو خواست تا برای اجرای این پروژه پیگیری کنند.

«معشوره» روی میز وزارت نیرو/گره کار به دست «میرکاظمی» باز می‌شود؟

وی با اشاره به مسئله آب نیز گفت: لرستان ۱۲ میلیارد مترمکعب آب دارد، پس مسئله کمبود آب نیست؛ بلکه مسئله مدیریت آب است؛ مدیریت آب از مسائل مهم در لرستان و کشور است.

رئیس‌جمهوری با تأکید بر اینکه مسئله آب بسیار مهم است که باید دنبال شود تا مدیریت آب مردم را آرام کند که هم آب برای کشاورزی دارند هم برای شرب، افزود: تمام طرح‌های ما در لرستان باید تابع یک موضوع مهم آن‌هم ایجاد اشتغال و رفع بیکاری باشد.

حجت‌الاسلام رئیسی همچنین در جلسه با اقشار مختلف مردم دراین‌رابطه اظهار داشت: کار سد «معشوره» را حتماً و سریعاً آغاز کنید؛ چون مطالعات انجام‌شده و ضرورت آن تشخیص‌داده‌شده است.

حجت‌الاسلام رئیسی با تأکید بر اینکه ممکن است بودجه را امسال و سال دیگر کامل نتوان داد، اما سد معشوره را در بودجه سنواتی می‌گذاریم؛ افزود: نباید مدیریت آب به‌گونه‌ای باشد که هم در ترسالی ناراحت باشیم هم خشک‌سالی، نباید نعمت الهی را به سیل تبدیل کنیم، این نعمت الهی باید در خدمت تولیدات استان قرار بگیرد.

وی یادآور شد: آغاز کار سد «معشوره» را جزو مصوبات سفر گذاشته‌ایم.

پروژه معطل ابلاغ ماده ۲۳ مانده است

احمدرضا دالوند معاون عمرانی استانداری لرستان در این راستا با اشاره به آخرین وضعیت پروژه سد «معشوره»، اظهار داشت: این پروژه قبلاً متوقف شده بود که مدیریت ارشد استان چهار تا پنج جلسه را با وزیر نیرو و معاونین وزیر نیرو دررابطه‌با این پروژه داشته است.

«معشوره» روی میز وزیر جدید نیرو/ تخصیص آب سد افزایش می‌یابد؟

وی با بیان اینکه البته همسایگان استان ما هم روی این موضوع و پروژه حساس بودند و این باعث شده بود که کار کاملاً در این پروژه متوقف شود، عنوان کرد: بااین‌وجود با پیگیری صورت‌گرفته، پیمانکار این پروژه «سپا سد» است که پیمانکار خوبی در حوزه سدسازی در کشور به‌حساب می‌آید.

معاون عمرانی استانداری لرستان، بیان داشت: کار به پیمانکار سپرده شد، کارگاه این پروژه سدسازی تجهیز شده است، فعالیت پروژه هم شروع شده است.

دالوند، افزود: ولی مشکلی هم در این زمینه وجود داشت تا کار ادامه یابد و اعتبارات پروژه تزریق شود که آن هم لزوم اخذ مجوز ماده ۲۳ و مسئله زیست‌محیطی بود، در این راستا موافقت استانی به سازمان محیط‌زیست کشور اعلام شد، مشکلی هم با منابع طبیعی داشتیم که آن را حل کردیم.

وی با بیان اینکه در تماسی که با سازمان حفاظت محیط‌زیست داشتیم، قول دادند که مجوز را دراین‌رابطه ارائه کنند، افزود: با صدور این مجوز در بحث تخصیص اعتبار، ادامه کار با شتاب بیشتری شروع خواهد شد.

بنابراین گزارش، لرستان با بیش از ۱۳۰ رودخانه دائمی و فصلی با طول حدود ۹۰۰۰ کیلومتر در دو حوضه کارون و کرخه معادل ۱۲ درصد از آب‌های جاری کشور را در اختیار دارد و یکی از غنی‌ترین شبکه‌های آب سطحی کشور است و می‌طلبد که پروژه‌های سدسازی این استان از جمله «معشوره» هر چه سریع‌تر عملیاتی شوند.

بازگشت به خانه
برچسب ها:

پاسخی بگذارید