تاریخ: ۱۳:۴۹ :: ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
احداث لاستیک‌سازی خرم‌آباد رؤیایی بود که همچنان تعبیر نشده است

احداث لاستیک‌سازی خرم‌آباد رؤیایی بود که همچنان تعبیر نشده تا وعده ایجاد بیش از ۱۰۰۰ شغل برای جوانان یکی از بیکارترین استان‌های کشور سرابی بیش نباشد.

به گزارش پایگاه خبری سنگ نوشته، به نقل از مهر، لاستیک‌سازی خرم‌آباد یکی دیگر از پروژه‌های نیمه‌تمام شهر خرم‌آباد در حوزه صنعت محسوب می‌شود، طرحی که می‌توانست در صورت اجرا و تکمیل زمینه ایجاد اشتغال خوبی برای جوانان مرکز لرستان فراهم آورد.چرخ لاستیک‌سازی خرم‌آباد همچنان پنچر!

این در حالی است که از «لاستیک‌سازی» و هزار شغلی که قرار بود برای لرستانی‌ها ایجاد کند امروز تنها یک خاطره دورمانده است؛

رؤیایی که در سال ۹۳ در جریان سفر رئیس‌جمهوری به لرستان با عنوان «بزرگ‌ترین پروژه صنعتی» لرستان در اذهان جوانان بیکار این استان نقش بست.

لاستیک سازی خرم آباد، قرار بود ۳۶ ماهه تمام شود که امروز با گذشت ۸ سال در قالب یک زمین خالی در کوهپایه‌های خرم‌آباد به چشم می‌خورد و حالا چشم انتظار تدبیر دولت سیزدهم برای تکمیل است.

رؤیای برباد رفته ایجاد ۱۰۰۰ شغل/ چرخ لاستیک‌سازی همچنان پنچر!

بهمن جعفری رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان در رابطه با این پروژه به مهر گفت: یکی از مصوبات دولت تدبیر و امید در سال ۹۴، احداث یک واحد صنعتی با ظرفیت ۵۰ هزار تن انواع لاستیک‌های سبک و سنگین در سال در شهرستان خرم آباد بود.

تأمین منابع ارزی طرح منتفی شد

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه اجرای این مصوبه به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران واگذار شد و این سازمان با مشارکت بخش خصوصی به صورت ۸۱ به ۱۹، نسبت به تأسیس شرکت جدیدی در این رابطه کرد و متعاقب تأسیس شرکت و اخذ جواز تأسیس از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اقدام به خرید زمین در شهرک صنعتی شماره سه خرم آباد کردند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان ادامه داد: این زمین به مساحت ۶۰ هکتار تأمین شد و در نهایت در راستای تأمین منابع مالی با عاملیت بانک صنعت و معدن از محل صندوق توسعه ملی ۱۹۷ میلیون دلار تسهیلات برای این طرح صنعتی مصوب شد.

جعفری ادامه داد: در مرحله عقد قرارداد و تأمین وثایق بودند که متأسفانه موضوع تحریم‌های ظالمانه پیش آمد و موضوع تأمین ارز مورد نیاز این طرح منتفی شد.

پیگیری برای اجرای یک فاز از پروژه

وی با بیان اینکه در سال بعد قرارداد فی مابین صندوق توسعه ملی و بانک صنعت و معدن فسخ شد افزود: در نهایت تأمین منابع ارزی مورد نیاز پروژه که نقطه عطف پروژه نیز همین امر بود، با مشکلاتی مواجه شد.رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه سرمایه گذاران این طرح و همکاران ما در سازمان گسترش و نوسازی صنایع تصمیم گرفتند تا زمان تأمین ارز مورد نیاز، فعلاً فاز اول با ظرفیت ۶۰۰ هزار حلقه لاستیک در سال با حجم سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیارد تومان از محل آورده شخصی و همچنین ۱۷۰ میلیارد تومان ریالی را آغاز کنند.

جعفری تصریح کرد: در سفر اخیر رئیس بانک صنعت و معدن کشور به لرستان و پیگیری‌های استاندار قرار بر این شد که تشکیل پرونده و مراحل پذیرش و تصویب ۱۷۰ میلیارد تومان ریالی در اسرع وقت انجام گیرد تا منجر به عقد قرارداد و آغاز عملیات اجرایی فاز اول این طرح شود.

بنا بر این گزارش، به گفته رئیس سابق سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان احداث لاستیک سازی خرم آباد در بین ۱۲ طرح کلیدی سفر دولت سیزدهم به لرستان در حوزه صنعت قرار گرفته است، باید منتظر ماند و دید که این طرح با گذشت حدود هشت سال از زمان کلنگ زنی در این دولت رنگ عملیاتی شدن به خود می‌گیرد یا نه!

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید