تاریخ: ۱۵:۲۲ :: ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
گُل دومین مخُدر مصرفی در بین معتادان مستمر ایران؛

گُل نوع جدید و نام آشنایِ مخدری است که با وجود نام خوشایندش یکی از خطرناک‌ترین مخدرهایی است که این روزها در دست جوان‌ها می‌چرخد.

پایگاه خبری سنگ نوشته، یادداشت، عباس دارایی_ بر اساس یافته‌های محققین و روان‌پزشکان «گل» نوع طبی از ماری‌جوانایی است که تغییر یافته و از قسمت‌های مختلف گیاه شاهدانه بدست می‌آید و با نام «گل» وارد بازار ایران شده است. گفته می‌شود ماری‌جوانای معمولی یا همان نوع غیرطبی‌اش که از برگ گیاه شاهدانه استخراج می‌شود کمتر از ۸ درصد ماده مخدر تتراهیدروکانابینول دارد، در حالی که نوع طبی آن با نام «گل» که وارد بازار ایران شده است با دارا بودن حداقل ۲۴ درصد ماده مخدر تتراهیدروکانابینول و مواد شیمیایی دارای اثرات اعتیادآور برای مصرف‌کننده است. «گُل» یکی از اعتیادآورترین مخدرهای شایع شده در بین مخدرهاست و بر اساس یافته‌ها حتی با یک‌بار مصرف نیز خطر اعتیادش بسیار بالاتر از سایر مخدرهای اعتیادآور است زیرا به طور مستقیم بخش‌های مسئول آرامش‌بخشی را در مغز فلج کرده و خود جایگزین آن می‌شود.

گل دومین مخدر پر مصرف در ایران

بازار گل در ایران به حدی پر رونق و پر درخواست است که بر اساس آمارهای رسمی شیوع شناسی مواد مخدر در ایران، دومین مواد مخدر مصرفی در میان مصرف‌کنندگان مستمر مواد مخدر محسوب می‌شود. قرار گرفتن گل به عنوان دومین مخدر پر مصرف در کشور در حالی است که عمده جامعه هدف یا همان مصرف کنندگانش، در سنین پایین‌تری قرار دارند به گونه‌ای که سن مصرف ُگل به دبیرستان کشیده شده است و به طور کلی از سنین ۱۵ سالگی به بعد شاهد افزایش شیوع مصرف آن هستیم. متخصصین حوزه روان‌پزشکی اعتقاد دارند فرد مصرف‌کننده این ماده پس از مصرف ضمن احساس دریافت انرژی بالا، سرخوش شده و پس از اثراتی که روی عملکرد سیستم مغزی وی می‌گذارد ممکن است باعث از دست رفتن تعادل،‌ خنده‌های زیاد و بی‌مورد،‌ خلل در تشخیص واقعیت و سرانجام بروز رفتارهای غیرمتعارف از سوی مصرف کننده شود؛ همچنین باعث افزایش ضربان قلب فرد مصرف کننده شده، لب و دهان وی را خشک می‌کند و پس از تاثیراتی که بر روی عملکرد سیستم مغزی می‌گذارد باعث ازبین رفتن تعادل فرد خواهد شد. همه این ویژگی‌ها برای مصرف کنندگان گل در حالی از سوی متخصصین این حوزه بیان می شود که علاوه بر این، درگیری و خشونت در میان مصرف‌کنندگان گل بسیار بالاست و اختلالات رفتاری رانندگی‌های بی‌پروا و مصرف همزمان گل با مواد دیگر به ویژه الکل، باعث افزایش میزان خشونت بین مصرف‌کنندگان شده است.

نزدیک به ۳/۵ درصد جمعیت کشور دچار اعتیاد هستند

گرچه آمار و ارقام و اطلاعات در خصوص مواد مخدر در ایران بسیار محدود است اما گفته می‌شود حدود ۴ و نیم میلیون نفر در ایران یعنی نزدیک به ۳/۵ درصد جمعیت کشور دچار اعتیاد هستند. این در حالی‌ست که در آمار دیگری تعداد معتادان «رسمی» را دو میلیون و ۸۰۰ هزار نفر و تعداد معتادان «شناسایی نشده» را یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر برآورد می‌کنند و البته در این بین متاسفانه مصرف گل در ایران به حدی افزایش یافته است که در جایگاه دوم مصرف در میان مخدرها قرار گرفته است. موضوع زمانی نگران کننده است که به گفته مدیر کل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با وجود اینکه حجم ماده مخدر گلی هم که در ایران وجود دارد در خود کشور تولید نمی‌شود اما در کشور‌های زیادی به ویژه کشور‌های همسایه ما، در آزمایشگاه‌ها روی “تی اچ اس “که ماده موثره حشیش و شاهدانه است کار می‌کنند تا تاثیر‌گذاری و استقبال از آن را افزایش بدهند!.

با وجود همه پیامدهای حاصله از مصرف این مُخدر پر خطر اما جوانان به عنوان مصرف‌کننده و خانواده‌ها چندان اطلاع و آگاهی‌های کافی از عوارض و تبعات ناشی از مصرف گل را نداشته و دستیابی به شادی‌های زودگذر، وجود محرک‌ها در گروه‌های مختلف جامعه از جمله همسالان در غیاب نشاط اجتماعی به جامعه مصرف‌کننده‌این مخدر پیوسته‌اند و البته نگران‌کننده‌تر این است که هنوز هیچ پروتکل درمانی مشخصی برای درمان و ترک مصرف‌‌کنندگان مواد مخدری همچون گُل در کشور ارائه نشده است.

(چاپ در شماره‌ ی ۱۱۱۶ روزنامه‌ی یادگار امروز

مورخ ۱۷ آبان ۱۴۰۱)

عباس دارایی/ یادگار امروز

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید