گروه: برگزیده / خبر
تاریخ: ۱۵:۱۹ :: ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
مدیرعامل شرکت آبفار لرستان:  در اثر سیل ویرانگر شبکه آب بیش از ۹۶۴ روستا دچار خسارت شد

روزهای آغازین سال ۹۸ بود که بارش‌های سیل آسا و جاری شدن سیل موجب شد تا لرستان به عنوان یک استان سیل زده در صدر اخبار قرار گیرد.

به گزارش پایگاه خبری سنگ نوشته، فروردین امسال همزمان با اعلام سازمان هواشناسی مبنی بر ورود سامانه بارشی متراکم در جنوب و غرب ایران، بر اثر بارندگی‌های شدید در شهرهای استان لرستان از جمله معمولان، دورود، خرم‌آباد، پلدختر و ویسیان سیل ایجاد شد.

این سامانه بارشی در ۲ موج در تاریخ‌های پنجم تا نهم فروردین و نیز موج دوم از ۱۱ تا ۱۳ فروردین موجب ایجاد سیلاب و خسارت در شهرستان‌های استان لرستان گردید.

هرچند خسارت سیل اول درابفار لرستان ۱۷/۳ میلیاردتومان عنوان شد اما با شدت سیلابها دراستان به این رقم افزوده شد تا اینکه خسارت سیل در این ابفار این استان به ۲۶۲ میلیارد تومان رسید.

در اثر سیل ویرانگر شبکه آب بیش از ۹۶۴ روستا و چند شهر از جمله شهرهای پلدختر ؛ معمولانو چگنی دچار خسارت شد به گونه ای تاسیسات آب برخی مناطق بطور کلی از بین رفت .

گرچه از همان ابتدای بروز سیل شرکت ابفار لرستان با جدیت پای کار آمدو آب آشامیدنی روستاها در کمترین زمان وصل شد اما برای دسترسی مردم به آب شرب پایدار نیاز به اعتبار همکاریو مساعدت مسئولین می باشد.

مدیر عامل شرکت آبفارلرستان گفت: اکنون برای بازسازی کامل نیازمند اعتبار ویژه ای هستیم تا بتوانیم برای مهار سیلاب اقدام کنیم.

به گفته مهندس علیرضا کاکاوند پس از سیل امسال اجرای خط انتقال آب، عملیات حفرچاه، همچنین مطالعات چاه های در شهرهای پلدختر، معمولان، خرم آباد، کوهدشت، دوره چگنی انجام شده است.

سیل ۲۶۲ میلیارد و ۷۸۵ میلیون ریال به زیرساخت های آب و فاضلاب روستایی خسارت وارد کرد

وی اظهار داشت: ۲هزارو ۸۹۶ روستا در این استان وجود دارد که ۹۷ درصد از آنها آبدار می باشند از این تعداد یکهزارو ۵۵۵ روستا بالای ۲۰ خانوار وجود دارد که یکهزارو ۴۹۷ روستا از نعمت آب شرب بهره مند هستند.

علیرضا کاکاوند افزود: یکهزارو ۴۶۸ روستا تحت پوشش شرکت آبفار می باشند و شاخص بهره مندی کل استان ۸۰.۴۲ درصد است.

وی اضافه کرد ۹۶۴ روستا با جمعیت ۲۷۴ هزار و ۹۱۴ نفر در قالب ۶۱ هزار و ۹۸۰ خانوار از سیل فروردین ماه امسال متاثر شدند.

مدیر عامل شرکت ابفار لرستان گفت: سیلاب فروردین ماه به خطوط انتقال آب، شبکه توزیع آب، ایستگاه‎های پمپاژ، چاه، چشمه، پمپ، تابلو و ترانس برق تاسیسات آب روستایی ۲۶۲ میلیارد و۷۸۵ میلیون ریال خسارت وارد کرد.

وی اضافه کرد: پس از سیل ۱۲۲ کیلومتر لوله گذاری انجام شد و ۵۲ دستگاه پمپ، ۳۸ دستگاه تابلو ترانس، ۱۸ دهنه بهسازی چشمه و قنات، ۹ حلقه حفر چاه و لایروبی و ترمیم ۱۶۸ واحد ایستگاه پمپاژ آب ترمیم و وارد مدار شد.

کاکاوند بیان کرد: استفاده از پنج دستگاه دیزل ژنراتور جهت تامین برق مورد نیاز مجتمع های آبرسانی و خدمات به ۱۸ روستا به لحاظ تسریع در انجام کار، آبرسانی به بیش از ۲۳ روستا از طریق چشمه های محلی پس از اطمینان از کیفیت و سلامت آنها، تسریع در خدمات رسانی به روستاها، ترمیم و بازسازی ۵۲۵ کیلومتر خط و شبکه آب آشامیدنی روستاها، بازسازی و ترمیم به ۱۶۸ ایستگاه آبرسانی روستایی از دیگر اقدامات این شرکت در پساسیل می باشد.

جابجایی ۳۷ روستا سیلزده لرستان

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی لرستان ادامه داد: ۳۷ روستا در شهرستان های پلدختر، الیگودرز، خرم آباد، کوهدشت، دلفان و چگنی به دلیل حجم خسارت وارد شده جابجا شدند که برای تامین آب این روستاها ۱۰۸ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی گفت: تاکنون ۲۰ میلیارد تومان اوراق به شرکت آب و فاضلاب روستایی لرستان اختصاص یافته که ۷۱ درصد یعنی ۱۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اوراق اعتباربه شرکت آبفار تخصیص یافته است.

کاکاوند بیان کرد: اکنون احداث پنج مجتمع آبرسانی روستایی برای تعداد ۱۰۳ روستا واقع در کناره های رودخانه کشکان ضروری است.

بازگشت به خانه
برچسب ها: ,

پاسخی بگذارید