رئیس ستاد بازسازی مناطق سیل زده استان لرستان:
تاریخ: ۲۳:۱۳ :: ۱۳۹۸/۰۴/۲۴
تاکنون هزار و ۹۶۰ روستا در لرستان مورد ارزیابی قرار گرفته است/ استحکام واحدها خط قرمز ماست

رییس ستاد بازسازی مناطق سیل زده استان لرستان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری سنگ نوشته خبر داد: تا به امروز هزار و 960 روستا در استان لرستان مورد ارزیابی قرار گرفته است و حدود 44 هزار و 500 واحد مسکونی از این تعداد روستا نیز مورد ارزیابی قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری سنگ نوشته، رضا خواجه ای افزود: از این تعداد حدود ۳۱هزار واحد خسارت دیده، ۱۳ هزار واحد در شهر و روستا احداثی اعلام شده و مابقی واحدها نیز تعمیری اعلام شده است.

در مرحله اول ۷ هزار و ۸۰۰ واحد احداثی شهری و روستایی

خواجه ای با بیان اینکه در جریان سیل ۱۲ فروردین در لرستان علی رغم عدم دسترس و تخریب پل ها، بنیاد مسکن از همان ساعات اولیه، اکیپهای ارزیاب را اعزام نمود، اذعان داشت: تسهیلات ابلاغ شده برای استان در مرحله اول ۷ هزار و ۸۰۰ واحد احداثی شهری و روستایی، ۱۴ هزار واحد تعمیری و ۱۸ هزار واحد معیشتی ابلاغ و مصوب شد که مطابق با آن کار انجام می دهیم.

وی ادامه داد: تاکنون بیش از ۴۲۰ میلیارد تومان تسهیلات به مردم پرداخت شده است و طبیعتا با افزایش نقدینگی سرعت کار بازسازی نیز بالا می رود.

میزان و نوع تسهیلات

رئیس ستاد هماهنگی بازسازی لرستان در خصوص تسهیلات ارائه شده به سیل زدگان تشریح کرد: به ازای هر واحد شهری ۵۰ میلیون تومان وام، ۱۲ میلیون تومان بلاعوض در بحث احداث، ۱۵ میلیون تومان تسهیلات معیشتی و ۵ میلیون تومان بلاعوض معیشتی و ۱۲ میلیون تومان بلاعوض اجاره بها برای احداث در شهرها تصویب و اجرایی شده است.
در روستایی ۴۰ میلیون تومان وام، ۱۰ میلیون بالاعوض برای احداث، ۱۵ میلیون معیشتی،۵ میلیون بلاعوض معیشتی و ۶ میلیون تومان بلاعوض اجاره بها تصویب شده است.

با چه تدبیری بهای هر واحد ارزان تمام می شود؟

خواجه ای با اشاره به اینکه با تمام عوامل در صدد هستند بهای تمام شده واحدهای احداثی سیل زدگان را به حداقل برسانند، تاکید کرد: میزان ۸ تن سیمان رایگان به ازای هر واحد مسکونی احداثی، ۲۰ کیسه سیمان رایگان به ازای هر واحد مسکونی تعمیری تعلق می گیرد و نیز علاوه بر این آهن آلات ارزان قیمت و اسکت پیچ مهره ای نیز به میزان زیادی در مناطق دپو شده است.

وی اضافه کرد: در همین راستا هزینه طراحی، نظارت، اخذ پروانه و آواربرداری همه برای مردم سیل زده کاملا رایگان است.

۱۵ میلیون تومان سقف تسهیلات تعمیری ست

رئیس ستاد بازسازی مناطق سیل زده استان لرستان در بحث واحدهای تعمیری نیز خبر داد: ۱۵ میلیون تومان سقف تسهیلات تعمیری ست و سقف ۵ میلیون بلاعوض که در حال پرداخت است و نیز
۱۵ میلیون تومان معیشتی و۵ میلیون بلاعوض معیشتی نیز در حال پرداخت است.

خواجه ای افزود: در بحث احداث از ۷۸۰۰ واحدی که اعتبار ابلاغ شده بود حدود ۵
هزار و ۷۰۰ واحد آواربرداری شده است.
۴هزار و ۵۰۰ واحد پی کنی، دوهزار متر کار بتن بندی و فندانسیون،۶۸۹ واحد اجرای اسکلت و مابقی مراحل در حال اجرا هستند.

وی در خصوص تسهیلات و امور انجام شده طی سه ماه اخیر خبر داد: تاکنون ۱۸هزار واحد تسهیلات بلاعوض دریافت کرده اند.۹ هزار ۸۰۰ تن سیمان تحویل مردم داده شده و
بالغ بر ۳۰۰ تن آهن الات،۷هزار ۵۰۰ متر بتن سازی واحدهای تعمیری نیز انجام شده است.

استحکام سازه ها خط قرمز ماست

رئیس ستاد هماهنگی بازسازی لرستان با اشاره به اینکه به یاری خداوند و همکاری استاندار و مشارکت خود مردم تمام امور مذکور با سرعت بالایی در مدت محدود سه ماه انجام گرفته است، گفت: علی رغم این همه سرعت عمل با ستادها نیز هماهنگی لازم را داریم وکار احداث و بازسازی به موازات هم بصورت شبانه روزی انجام می پذیرد.

رضا خواجه ای با اشاره به تجربه بازسازی اش در زلزله کرمانشاه خاطرنشان کرد: البته در بازسازی و احداث کیفیت واحدها خط قرمز ماست و در تمامی واحدها اعلام می کنیم با نمی سازبم یا خوب می سازیم چنانچه در زلزله دوم کرمانشاه واحدهای بازسازی هیچکدام آسیبی ندید و بنیاد مسکن آزمونش را پس داد.

تکلیف خانه های حریم رودخانه روشن است

وی درخصوص واحدهای مربوط به حریم رودخانه ابراز داشت: در خصوص این دسته واحدها ۴/۵هکتار زمین تامین و پروانه ساخت نیز صادر شده است که امور معرفی به بانکهای عامل، اجرا و احداث نیز شروع است و فقط ۱۰۵ واحد مسکونی باقی مانده است.

همراهی استاندار و بانکهای عامل

گفتنی ست: رئیس ستاد بازسازی مناطق سیل زده استان لرستان ضمن تقدیر و تشکر از استاندار و خصوصا همکاری بانکهای عامل، بیان داشت: مشارکت مردم در بحث و احدهای تعمیری خوب پیش رفته و انتظار می رود در بحث احداث نیز این مشارکت به حداکثر برسد. خود مردم باید پیگیر باشند و با بانکهای عامل قرارداد ببندند.

مردم باید مشارکت صد در صدی داشته باشند

خواجه ای در پایان با اشاره به اینکه در این خدمت شبانه روزی فقط به دعای خیر مردم مناطق سیل زده لرستان قانع است، تاکید کرد: وظیفه بنیاد مسکن در بازسازی هدایت، حمایت و نظارت است و خود مردم گرداننده گان اصلی این بازسازی هستند که باید مشارکت صد در صدی داشته باشند که ان شالله با همت ویژه از سوی دولت و مسوولین بتوانیم سر موعد مقرر جشن اتمام ساخت واحدهای بازسازی شده را برپا کنیم.

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید