گروه: خبر / گزارش
تاریخ: ۱۱:۰۸ :: ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
ابتکار جوان لرستانی در اشتغال ۵۰۰ مددجو با کشت زعفران

«محسن فرج اللهی» از کارآفرینان جوانی است که توانسته برای 500 مددجو با کشت زعفران شغل و درآمد ایجاد کند، وی همچنین کشت زعفران را در روستای کهریز سلسله توسعه داده به طوری که این روستا به قائنات مشهد معروف شده است.

پایگاه خبری سنگ نوشته، گزارش- نسرین صفربیرانوند، شرکت تعاونی سلسله زعفران زرین به مدیرعاملی فرج اللهی سال ۹۷ و ۹۹ به عنوان تعاونی نمونه انتخاب شده است، فرج اللهی که ۳۶ سال سن دارد کشت زعفران را سال ۸۱ و ۸۲ در متراژ ۵۰۰ متری شروع کند و در حال حاضر ده‌ها نفر را به این سمت کشانده است.

این زعفران کاربا تلاش و پشتکار و استفاده از تکنولوژی توانسته کشت زعفران را نه تنها در روستای خود بلکه جای جای استان گسترش دهد، وی کارگاه تولید و بسته بندی را با استفاده از ظرفیت روستاییان درروستای کهریزراه‌اندازی کند.

وی می‌گوید: سال ۸۱ و ۸۲ از شرق کشور نمونه زعفران را یک کشاورز آورد پس از تحقیق و بررسی متوجه شدم که از کیفیت بالایی نسبت به بازار برخوردار است، همین امر باعث شد به سمت کشت زعفران بروم پس از تولید یک هفته طول کشید تا توانستم ده نیم گرمی زعفران را به فروش برسانم هر کجا که مراجعه می‌کردم کسی نمی‌پذیرفت بالاخره یک مغازه‌دار قبول کرد و سفارش بعدی را داد همین امر من را ترغیب به ادامه کار کرد.

فرج اللهی معتقد است: اگر کسی در استان با توجه به شرایط مناسب آب و هوا و خاک حاصلخیز بیکار باشد از ضعف اوست زیرا با کشت زعفران و گیاهان دارویی دیگر می‌تواند سالانه درآمد پایداری داشته باشد، من تضمین می‌دهم در صورت دریافت تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی سالانه بالای صد میلیون تومان درآمد کسب کنند.

درآمد خوب به شرط تراکم بالا

مدیرعامل شرکت تعاونی سلسله زعفران زرین در مورد درآمدزایی حاصل از کشت زعفران می‌گوید: کشت زعفران یک دوره چندین ساله است و به عواملی چون آب و هوا، خاک حاصل‌خیز، پیاز، کاشت و تراکم بستگی دارد، در لرستان که شرایط آب و هوایی و خاک مناسب است بنابراین اگر از پیازمرغوب با تراکم بالا استفاده شود درآمد زایی خوبی دارد.

کشت زعفران در یک هکتار با تراکم بین ۴ تا ۱۲ تن برداشت سی کیلو و سالانه درآمدی بالای سیصد میلیون تومان دارد که در نهایت ۱۵۰ میلیون تومان سود خالص برای کشاورز باقی می‌ماند همچنین حدود دو ماه برای ۲۰ تا ۳۰ نفر اشتغال زایی مستقیم دارد.

در گذشته کاشت زعفران به شکل سنتی تراکم کمتری داشت اما کشت مکانیزه افزایش تراکم و به تبع افزایش درآمد را به دنبال دارد که ما روی این موضوع تمرکز کرده‌ایم، با وجود خشکسالی توسعه کشت زعفران با توجه به نیاز آبی کم به صرفه و دارای توجیه اقتصادی است.

اشتغال ۵۰۰ مددجو در حوزه کشت زعفران

فرج اللهی به علل انتخاب شرکت تعاونی نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: یکی از اقداماتی که انجام دادیم درگیر کردن برخی سازمان‌ها و نهادها مانند کمیته امداد، بهزیستی و بنیاد شهید برای توسعه و کشت زعفران بود که باعث شد تسهیلاتی را برای کشت زعفران باز کنند و سالانه چندین میلیارد تومان به مددجویان در راستای خرید پیاز پرداخت کنند.

نکته دیگر اینکه نظارت و تضمین خرید را هم به آنها دادیم همین امر موجب شده در حال حاضر ۵۰۰ نفر یعنی ۵۰۰ خانوار در حوزه زعفران به طور مستقیم و حدود دو هزار نفر به صورت فصلی مشغول باشند و سالانه درآمد خوبی به دست بیاورند، موضوع دیگر کارورزی فارغ التحصیلان از طریق اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی بود که موجب شد خیلی‌ها به این عرصه ورود کنند.

ساماندهی زعفران کاران با صدور دفترچه، رفتن به سمت تولید محصول ارگانیک و تشکیل کارگاه برای بسته‌بندی زعفران و ورود به حوزه صادرات از دیگر کارهایی بود که انجام دادیم.

زعفران لرستان عیار بالایی دارد

در حوزه صادرات چندین نفر را شناسایی و از آنها دعوت کردیم به استان سفر کنند سفارش‌های خوبی از کشورهایی چون عراق، عریستان، قطر و ترکیه گرفتیم زیرا زعفران لرستان به دلیل کروسین بالا از قابلیت و عیار خوبی برای صادرات برخوردار است، اما مشکل و چالش پیش روی صادرات زعفران دراستان پایین بودن سطح زیر کشت است و در نهایت تولید است، ما به دلیل تولید پایین که سالانه رقمی بین یک تن تا یک و نیم تن است مجبور هستیم زیر بار قیمت مشهد برویم.

نکته دیگر اینکه ما در لرستان مشکل خشک کردن زعفران را هم داریم که نیازمند دستگاه سوپر نگین است، متاسفانه برای کشاورز جا نیفتاده که دستگاه خشک کن قابل خریداری است.

البته مجوز کارخانه دو هزارتنی را برای تحویل زعفران به شکل سوپرنگین به کشاورز دریافت کرده‌ایم که قطعا نقش مهمی در صادرات زعفران لرستان دارد، همانطور هم که اشاره کردم زعفران لرستان از قابلیت بالایی برای صادرات برخوردار است و قابل مقایسه با مشهد نیست، کروسین زعفران لرستان بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ است این درحالی است که کروسین زعفران مشهد بین ۱۸۰ تا ۲۲۰ و ۲۳۰ است، با توجه به اینکه صادرات باعث پیشرفت است بنابراین فراهم کردن زیرساخت‌های لازم ضروری است.

استقبال از کشت زعفران در روستای کهریز

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه من کشت زعفران را با متراژ ۵۰۰ متر شروع کردم، می‌گوید: اکنون اما نه تنها چندین هکتار را به کشت زعفران اختصاص داده‌ام بلکه به دلیل استقبال روستای کوچک کهریز که ۴۰ تا ۵۰ خانوار دارد بالای بیست هکتار زعفران کشت می‌شود به طوری که روستای کهریز به قائنات مشهد معروف است، و در صورت دستگاه خشک کن قطعا این میزان افزایش پیدا خواهد کرد.

فرج‌اللهی اما در خصوص کشت زعفران به صورت دیم معتقد است: من با کشت زعفران به شکل دیم موافق نیستم زیرا ریسک یالایی دارد، زعفران محصولی است که ۷ تا ۸ دوره آب نیاز دارد و چون دوره رشد آن پاییز تا زمستان است بنابراین جواب می‌دهد از طرفی کشت آبی زعفران سبب کیفیت و افزایش قیمت آن می‌شود.

وی در پایان صحبت‌های خود می‌گوید: تسهیلات پرداختی به مددجویان براساس توانایی و تراکم کاشت و نه سطح زیر کشت است، در این زمینه معاون اشتغال کمیته امداد استان نگاه مثبتی داشته و به دنیال ایجاد شغال و درآمد پایدار برای مددجویان است، اگر این روند ادامه داشته باشد قطعا ظرف ده سال آینده بیکاری در لرستان وجود ندارد البته به شرط اینکه مردم بخواهند.

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید