گروه: خبر / یادداشت
تاریخ: ۲۰:۱۶ :: ۱۴۰۱/۰۱/۲۶
لرستان در وضعیت بغرنجی است/ آب، راه و مسکن و تشکیلات منفعل!

لرستان از نظر بیشتر شاخص های توسعه در وضعیت بغرنجی است. آن هم شاخص های اصلی که توسط منابع رسمی کشور هر از چند گاهی اعلام می شوند.

پایگاه خبری سنگ نوشته، یادداشت، سعید بارانی- به عبارت بهتر دیگر آب از سر گذشته که وکلای شش دانگ جریان اصولگرائی مرکز استان از ظلم تاریخی و مافیای آب بارها سخن به میان آورده اند و دلیل اصلی مشکلات و مصائب آبی استان را که یکی از پربارش ترین مناطق کشور است، به وزارت نیرو و دولت ها نسبت‌می دهند که به درستی نیز همین است هرچند دیر..
سه موضوع فوق هر کدام دارای لایه ها و زیر مجموعه های متنوعی است که واکاوی در هر کدام از آنها ضرورت می نماید.اگر از همان آب شروع کنیم که در مطلع سخن نیز مستقیم به آن اشاره شد ،دیگر مانند روز روشن برای همگان چه آنان که مسوولیت دارند چه شهروندان این دیار عیان شده است که در بحث منابع آب نسبت به لرستان هم از طرف دولت های رنگارنگ هم مسوولین بومی جفا شده است.‌جفائی که تبعات جبران ناپذیری برای مردمانش و حتی زاگرس و کشور بوجود آورده است.

تنها استانی که آب شربش از سدها تامین نمی شود، میلیاردها مترمکعب رواناب از آن خارج می شود. بندهای کوچکی به نام سد در آن احداث شده که پاسخگوی نیازها نبوده و نیستند، سدهای کوچک مطالعه شده آن برای عملیاتی شدن نیاز به اعتبار و تخصیص جدی دارند. دو سد مهم کارگشا در شرق و غرب استان با کارشکنی وزارت نیرو در مورد آنها فرصت سوزی شده.در آبخیزداری وضعیت ایده الی نداریم، زیرساخت های شهری و غیر شهری ایجاد نشده اند که خسارت سیلاب های ویرانگر را که آخرین آنها سه سال پیش لرستان را محرومتر کرد، کاهش دهد. مسوولین و متولیان بومی میرآب های امانتداری نبودند که طی سالیان، چاههای غیر مجاز بی رویه ای که مانند قارچ بوجود آمده اند در نطفه کور کنند و در کل استراتژی جامعی نزد متولیان استان نبوده است که با آب داشته چه کنند که با همین نعمت خدادادی توسعه پیدا کنیم نه هم بلای جان و مالمان شود و هم با داشتنش تشنه تر بمانیم.

از دیگر مسائلی که بدون تردید پاشنه آشیل دولت جدید در استان هستند، مباحث کلان راه و مسکن می باشند. هر کدام از اینها فرابخشی هستند و زیرمجموعه ها و تشکیلات مهمی دارند. راه و انواعش، جاده، مسیر، چشم انداز طبیعی یا مصنوعی، پل، ایستگاه قطار، فرودگاه و احداث آنها خود مقوله ای اساسی هستند،حال نگهداری از آنها به نام مدیریت راهداری و ارتباط تنگاتنگ با حمل و نقل ابعاد گسترده ای دیگر را برای ما آشکار می کند. تصادفات جاده ای به سبب مشکلات فنی راه ها ، عدم اصلاح نقاط حادثه خیز، عدم تکمیل آزادراه و وجود بزرگراه، توقف پروژه راه آهن و توقف اصلاح و چند بانده شدن جاده های اصلی و فراموشی نگهداری جاده های روستائی به دلیل و بهانه عدم اعتبار و تخصیص از مصائب این بخش مهم می باشند.

مسکن و شهرسازی خود نیز مقوله بزرگیست که ابعاد گوناگونی دارد و یکی از ارکان اصلی سبد خانوار در ایران است.همین چند روز پیش بود که در اجاره بها با اینکه استان مولدی نیستیم در پایان سال ۴۰۰ صدرنشین شدیم که در نوع خود این اتفاق کم نظیر است.این مثال و اعلام دیگر شاخص ها در ماهها و سنوات گذشته نشان می دهد که در حوزه مسکن بسیار اوضاع نابسامانی داریم. از نسل های پیشرو ساختمان سازی جا مانده ایم. کنترل دقیقی بر نوع مصالح وجود ندارد و کنترل سنتی دیگر متولیان مانند سازمان برنامه، استاندارد و صمت به تنهایی در نبود حضور و مشارکت راه و شهرسازی ره به جائی نبرده است وکیفیت فدا شده است. از معدود استان هایی هستیم که مسکن مهر‌ چالشیمان با بی مهری ناتمام مانده و آنچه هم در مسکن‌مهر ایجاد شده نسبت به موضوعات شهرسازی و ارتباط سیالش با مدیریت شهری و زیربناها و روبناها دارای چالش اساسی بوده و حل نشده باقی مانده اند.

بافت های حاشیه ای، ناکارامد و فرسوده در تمام شهرهای استان به فراموشی سپرده شده اند و طبق آمار رسمی هر روز بر حجم و جمعیت آنها افزوده می شود. بازآفرینی شهری و اقدام ملی در استان با شکست مواجه شده و مشکلات زمین در استان برای جهش مسکن هنوز به نقطه پایان نرسیده. حوزه مسکن و شهرسازی ارتباط سیستمی و کارآمدی با شهرداری ها و مهندسان در حوزه سازمان نظام مهندسی ساختمان ندارد و متاسفانه در استان نتوانسته استراتژی لازم را برای جزیره ای عمل نکردن این حوزه های بزرگ و مهم تعریف و حتی بازتعریف نماید و از مفسده های گوناگون این حوزه ها کاهش دهد.ناکارآمدی سبب افول عمران شهری، ازهم گسیختگی شهرسازی، بیکاری نخبگان مهندسی و رکود مهندسی ساختمان ، گرانی و تورم بیشتر از نُرم کشوری شده است.

باید اذعان نمود ادغام راه با مسکن حداقل در لرستان زیانبار بوده و در هر دو قسمت بزرگ راه و مسکن خسارت های زیادی به لرستان زده است.

دقت کنیم این سه موضوع فرابخشی ارتباط های موثری با بحث های اشتغال، بیمه و مالیات دارند. جان گرفتن این مسایل اَهم در استان سبب می شود جز لیست مهاجرفرست ترین ها نباشیم، بیکاریمان کاهش پیدا کند، رونق اقتصادی پیدا کنیم، به بهانه عمران و آبادانی در این قسمت های بزرگ صنعت گردشگری خودی نشان دهد و تکانه های مهمی به وضعیت لرستان توسعه نیافته داده شود. لذا مدیر ارشد استان و دیگر نمایندگان دولت سیزدهم و حتی خود ارکان دولت و غیره در بالادست باید به صورت مستقل هم در طول و هم در عرض مباحث عدیده مدیریتی به این سه مقوله بزرگ در استان بپردازند و علاوه بر واکاوی همه جانبه آنان نگاهی ویژه به انتخاب مدیران جدید آنها داشته باشند که انتخاب مدیران جدید آنها سبب گردد خون تازه ای به رگ های نحیف آب، راه و مسکن تزریق شود.

بدون تردید برای برون رفت از ابَر بحران های حوزه های آب و منابع بزرگ آن، مسکن و ساختمان، مهندسی و راه و شهرسازی در استان که طی سالیان بوجود آمده است صِرف نگاه جناحی سیاسی پاسخگو نبوده و نیست و ضرورت دارد هوشمندانه نسبت به آن پرداخته شود؛ چرا که دیگر فرصت سعی و خطای مدیریتی برای اینگونه مباحث مهم در استان نیست و مسیر سنگلاخ توسعه استان می تواند هموار گردد؛ اگر استراتژی جامعی نسبت به مباحث فوق داشته باشیم وگرنه امیدی به تحول ، رشد و گشایش در لرستان آن هم در ابعاد مختلف عمرانی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نیست…

بازگشت به خانه

پاسخی بگذارید